Åtte uker igjen….

I morgen er det ca. åtte uker til jul. Mange får panikk når jeg sier det, men hvorfor det da? Jul blir det jo uansett hva vi gjør, akkurat som at det snart er november, etter jul kommer nyttår og så blir det vår. Tenk om alle i disse koronatider kunne senke skuldrene litt, og glede seg i stedet for å stresse. Jeg synes ikke dette året er året for de digre sakene. Det vi kanskje trenger er ro og fred, ettertanke og stille snø som faller.

Noen ganger drømmer jeg meg tilbake til barndommen. For en lykke det var bare å tenke på at julen nærmet seg. Den sitrende følelsen da mamma begynte å pusse messinglysestaken med fire dinglende engler. Vi får kjøpt sånne adventslysesaker nå også, med englespill. Jeg husker lyden kunne bli fryktelig irriterende om alle lysene brant! Men da vi tente første lyset, var de små plingene som inngangen til et eventyrland.

Duftene av julebakst bredte seg tidlig i huset hos oss. Boksene ble sakte fylt opp i skapet i gangen. Ingen fikk røre før mamma bestemte, må du vite. Jeg husker jeg åpnet skapdøra og bare satt og så på de fargerike kakeboksene og snuste.

Hjemme var og er det forsatt vedfyring som gjelder, det har jeg ikke her jeg nå bor. Duften av kvae og brennende ved, får meg fortsatt til å smile. Vi hadde svartovn som vi sa, og på den kunne vi steke epleskiver. Epleskiver som vi etterpå fikk drysse med litt sukker og kanel. Sammen med engelespillet og duften av julebakst ble det julefølelse allerede i advent. Det er ikke de store tingene dette her, men det ble stort i et barnehjerte.

Jeg har laget meg en salgsside. Om du vil se eller kjøpe noen av mine tegninger/akvareller, eller kjøpe mitt adventshefte/julehefte, så kan du titte innom HER.

 

10 kommentarer
    1. vakre barndoms minner,litt som mine bare att vi ikke hadde noe særlig med småkaker,men vi hadde krydderkake ,tropisk aroma ,lefse med gombe og semulegrynspudding ,og jeg elsker det den dag i dag :=)
      Jeg skal virkelig ikke stresse ,julegavene er allerede i hus ,gjennstår å pakke inn ,til familien i Trøndelag er gavene delt ut siden vi alikavel var det en tur ,og litt kaffegodt skal jeg nok lage ,det er hygge i adventstiden det :=) så ønsker eg deg en nydelig fredag ,jeg er midt i helgevasken ,eller litt minde for har bare et par gulv igjen å vaske :=)

      1. Ja, noen minner blir like for oss alle og det er jo koselig. Vi hadde småkakene, pluss alt det andre du nevner også. Nei, stress med julegaver har jeg heldigvis ikke hatt på årevis. Vi fikser det på vår måte og det er klart tidlig her også. Jeg startet på helgevasken jeg også, men jeg rakk ikke mye før jeg måtte få over kaffen igjen. Men det flyr ikke ifra meg akkurat, så jeg får ta støvkluten etterpå. Ha en fin helg! 🙂

    2. Så koselig. Tenk det, bare åtte uker igjen. Har tenkt i mange år at jeg skal starte med forberedelsene når det er to måneder igjen. Ser skikkelig koselig ut det du har laget. <3

      1. Takk du! Koselig å tenke på at det er bare åtte uker til, og det er bare en måned til advent. Jula blir vel neppe normal i år, men vi får glede oss med det vi kan mener jeg.

    3. De godeste minner du har <3 bare åtte uker, men jeg gleder meg…. får snart begynne å planlegge litt…. Du er julete – akkurat som meg <3 god klem <3

      1. Jepp, bare åtte uker til jul, og fire uker til advent. Gjett om jeg gleder meg allerede. Julete er jeg til andres fortvilelse, men sånn er det bare. Så koselig å ha noe å glede seg til. Klemsiklem:)

    4. Så koselige minner! Så rart , for i dag har jeg også vært innom de koselige minnene fra barndommens jul. Mamma vaska huset fra tak til gulv siste uka, og samtidig skulle alle kakene bakes. Hun holdt på til langt på natt,nog allikevel holdt hun ut sene kvelder med monopol i jula. Kjenner følelsen når jeg tenker på det. Koselig! 🙂❤
      I år blir det nok som i fjor, rolig førjulstid og lite styr, og koselig skal vi ha det uansett. 😀
      God lørdag! Klem 🙂❤

      1. Rart hvordan minnene våre dukker opp når vi forteller hverandre om det ene eller det andre. Vi er jo heldige som har gode minner. Men jeg sier til de som ikke kan huske noe koselig, at de må nå skape sine egne gode stunder og ta vare på det. Her også blir det nok rolig som vanlig. Jeg liker ikke stress, og det går så fint, selv om man ikke rekker alt man har planlagt. Ha en fin helg. Klem fra meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg