Nye takter

Nytt år og nye takter! Juledekorasjonene er ryddet vekk, og jeg har fikset noe annet til pynt. De røde skoene skal få hvile til 17. mai, eller en sommerkveld med jordbær og is. Rådyra har jeg klipt ut av papp og de er like stive som kvister og trær der ute. Vinter, kulde og is! Det er nye takter nå. Piggsko, ull og varmt tøy, votter, skjerf og lue. Noe annet enn det vi hadde av mildvær føre jul. Nå er det nye takter. Det er vinter.

Fiskemiddag

Gjett om dette smakte. Fisk til middag er så godt. Denne gangen var det breiflabb, men det hadde sikkert vært like fint med sei eller torsk. Det som smakte så godt, var rester av minitomater som jeg delte opp og stekte med hakket og delt rød løk, en stor neve hakkede mandler, smør, olivenolje med urter og krydder. Med den blandingen over fisken, var jeg nesten som på restaurant. Jula er over for meg nå, selv om juletreet fortsatt står et par dager til i stua.  Det andre er ryddet vekk, og det er sjokolade og søtsaker også. Nå er det tilbake til hverdagen. Men med denne fiskemiddagen, ble det fest midt i uka likevel.

Vintermoro

Frodith hadde flere ord hun ville utfordre oss med. Et av dem var vintermoro og det har jeg virkelig hatt hele helga. Småbarna i familien har besøkt akebakken vår, og jeg har fått være med. Utrolig aktivt og gøy. Foreldrene var med så vi ble en hel gjeng den ene dagen. Moro ble det for både voksne og barn med aking, engler i snøen og kakao rundt bålet. Etterpå var det inn og varme oss med mat og prat. Perfekt vintermoro!

Vinterlandskap

Vinterlandskap var ordet Frodith ville ha bilder av i utfordringen. Det var enkelt, for her er det virkelig vinter nå. Det snør sidelengs i dag. I går var det så stille og fint med et dryss av snø overalt. Det blir så mye lysere av snø i denne mørke tiden. Jeg skal komme meg ut litt senere og se om jeg klarer å fikse flere bilder i vinteren. Ha en fin dag,

2026, Godt nytt år!

Et helt nytt år ligger der og venter. 2026! Lag deg et ark med tanker om hva du vil i året som kommer! Skriv inn litt etter litt, og tenk etter hva som er fint for deg. Her er et ark fra et av mine tidligere år. 2026 har jeg ikke startet på enda, og det er ikke klart før det nye året er omme.

For meg er det nye året en ball. En ball???? Det er som en ball som spretter hit og dit. Rundt, glatt og lett! Det er fort gjort å miste taket på det! Noen ganger ligger ballen stille og andre ganger sparkes den av sted i en voldsom fart. Men pass på at det nye året ikke treffer for skarpe og spisse ord eller kanter. Da sprekker ballen og lufta går ut. Ballen kan lappes, men den blir ikke som før. Da vil den sprette skikkelig ujevnt! Men en ting er sikkert! Om noe går i stykker for oss i det nye året, kan det repareres og kanskje bli til noe spennende og originalt. Ikke gi deg. Det nye året er ditt og din utordring! Godt nytt år!

Isen danser

Det var ikke enkelt det ordet isdans som Frodith ville ha i romjulsutfordringen. Men jeg synes jeg løste det her! Se for vakker dans da! Herlig ute i dag.

Nå har jeg gått årets siste tur. Det blir spennende å se hva vi våkner opp til i morgen. Blir det snøvær tro? Godt nytt år til dere og nyt kvelden.

Frost!

Frost var ord nummer 2 i Frodiths Romjulsutfordring. Gjett om vi har hatt frost da! Så vakkert inne i skyggepartiene i skogen.

En dag fulgte jeg elgens sti inn i mellom trærne. Midt inne i det var det en lysning der de sikkert hviler seg når det trengs. Vi ser ofte elgene her i dette området. Den nye skogen er ikke så høy enda, så ørene til elgen synes over trærne.

Frost er vakkert og det gir lys i den mørke tiden. Nå blir det spennende om det kommer snø i det nye året!

Før ribba!

Nå er det jul og kvelden nærmer seg. Her blir det ribbemiddag og riskrem til dessert som vanlig. Det meste er klart så jeg gikk en tur i skogen. Kulda bet i kalde kinn og skyene strevde med å få fram sola. Men sol ble det ikke i dag, men det kan bli en fin solnedgang, for nå jager jammen den nordatrekken på igjen.

Ønsker dere alle en riktig god jul og kos dere i massevis.

Jul på hyllene, del 24

24

Hun reiste seg og løp inn på rommet der musehuset sto. Så åpnet hun dørene og så at juletreet deres også var pyntet. Hermann og Josefine holdt rundt hverandre og Elvira og Hagbart gjorde det samme. De små musene pilte liksom overalt og alle var glade. Det ønsket Sofie seg også. Her klarte hun å si det høyt. Hun nesten ropte det ut.

«Jeg ønsker meg pappa hjemme. Pappa, mamma og jeg!»

Hun ropte det en gang til! De to i stua hørte det godt. Begge svarte i kor.

«Ja, det vil vi. Pappa, mamma og deg!»

Sofie stormet inn i stua og så på dem. Hun måtte være sikker på at de mente det.

«Ja, Sofie. Pappa flytter hjem igjen. Da blir det oss tre. Men gjør det noe om vi blir flere? Du får en bror eller søster i det nye året. Det blir vel spennende!»

Sofie sperret øynene opp.

«Har nissen sagt det til dere? Han sa at det måtte jeg ikke si det ønsket høyt. Nå ble jeg glad. Da kan vi leke i musehuset sammen til neste år. Men det siste ønsket, vet bare jeg og nissen……..»

Hun hoppet opp og ned av glede.  Nå kunne det bli jul, jul i huset både hos dem og hos musefamiliene.

På julaften dalte snøen stille ned hele dagen. Den lagde landskapet hvitt og vakkert. Utpå ettermiddagen tittet nissen ut av katteluka i låven og smilte opp imot himmelen. Så fint det ble vintersnø dette året. Raskt snudde han lua og ble usynlig, før han gjorde seg stor som et menneske. Nå var det tid for forberedelser til gaveutdeling til store og små. Men etterpå ville han gjøre seg synlig og liten igjen. For i år var han invitert til Elvira og Hagbart. Langbord ble det ikke denne julen, for Hermann hadde skadet seg skikkelig. Men sammen skulle de være, og spise risengrynsgrøt og kaker til de ikke orket mer. Etterpå skulle de danse rundt juletreet og synge til det ble natt. Som han gledet seg. Han stupte kråke over tunet og glemte seg helt bort. Lua falt av og han ble synlig!

Sofie som så ut av vinduet, lo av forundring. Hun sa ingenting, men vinket og smilte. Det var jul, og da kunne alt skje. Alle ønskene hennes var oppfylt! Til og med ønsket om å se en ekte nisse.

Inne i kjøkkenet hørte hun mamma og pappa prate koselig. Det duftet granbar, ribbe og pepperkaker. Dette ville bli den beste julen hun hadde hatt. Den aller beste……

SLUTT

Tusen takk for at du fulgte med helt til slutt. Ønsker deg en vakker jul!