Jeg måtte tenke etter. Hva MÅ jeg? Egentlig har jeg ikke en sånn liste.,Jeg gjør det jeg rekker, men jeg Må gå turer!!!!Tenk at en søledam kan være så vakker. I dag skinte sola, så noen dammer var uten is. Andre dammer var islagt og da var det gøy å leke litt. Syltynn is, så det var bare så vidt det bar disse stråene.Overalt var det vanndråper der sola kom til. Skikkelig eventyr!
Mange av dere bryr seg kanskje ikke om å bake selv, andre har bakt mye allerede, og jeg gjorde litt i dag. Så godt å ha ting som er klart i adventstiden, synes jeg. Men jeg baker kun kaker vi liker, og som gjerne forsvinner innen nyttår. Koselig er det å se på det ferdige resultatet også.
Jeg skulle bruke ritzkjeks i en kake, og de eskene hadde blitt mye mindre. Jeg måtte kjøpe to for å få nok, og da var det noen til over også. Da testet jeg litt. Jeg smurte sjokoladepålegg mellom to og to kjeks, og ringlet kokesjokolade og melis med eggehvite over. Det ble jammen godt! Ja, jeg prøvesmakte!
Ikke alle liker brownieskake her hos oss. Da er det lurt å bake den i en firkantform og dele den i fine, små biter. Etterpå pyntet jeg de med kokesjokolade og melis. Nå kan de som vil ha dette forsyne seg med noe de liker, mens de andre får sukkerbrød til krem og is, eller til sandkaker. Ja, jeg har planer om noen få sandkaker, for det minner meg om min barndom.
Så i dag ble det fem slag. Risboller, brownies, kokosmakroner og en peanøttkake. pluss de ritzkjeksene da. Peanøttkaken skal deles i biter når den blir kald, og has på sjokolade. Gjett om det blir mye godt da! Men det er jul snart, og da trenger jeg ikke kjøpe stort med gotteri. Vi har søtsaker nok i baksten. Nå har jeg ryddet opp, fått noe i kakebokser, noe i frysa og vasket opp. Krumkaker mangler, men det tar vi en annen da. Da vil jeg ha hjelp av mannen i huset.
Nå er det siste helg i september, for i år. Så rart at sommeren er over, men sånn er det bare. Jeg var så heldig å finne bittesmå paradisepler her om dagen. Ikke mange, men nok til å få meg til å smile. Treet har stått inntil skogen i mange år, men dette er første gang det gir frukt. De små eplene er så søte. Jeg lagde meg en tyttebærlyngkrans og eplene skal jeg feste på den etter hvert. Fin fuglemat. Busken med røde bær til venstre, er en bulkemispel. Den er svartelistet, så ingen får innføre nye planter av den. Men de bærene er så vakre, og fuglene liker det også.
Solliv minnet oss på fuglene her om dagen. Vi burde plukke inn litt rogn, legge det i frysa og legge det ut til trostene når det blir frost. Så nå har jeg gjort det. Nå er det mye bær der ute av alle slag, men plutselig kommer frosten, og da er det slutt.
Grovhakk løk, paprika og purre. Stek det lett i med 1 ss smør og 2 ss rapsolje i en stor panne eller i en gryte. Løken skal bli blank.
Tilsett kokosmelk, chili og curry. La det putre på svak varme, så det koker litt sammen. Grovhakk tomaten og ha den i sammen med oppdelt ananas. Smak til med soyasaus, salt og pepper. Jeg tåler ikke chili, så det droppet jeg. Gryta smakte godt likevel.
Del fisken i terninger og legg den på toppen av gryta. Sett på lokket og la det trekke til fisken er klar. Det tar ikke mange minuttene. Dryss over hakket frisk, eller tørket persille. Server det med kokt ris, isbergsalat, oppdelte bananer og kokosmasse.
Sånn, da har du/dere fått oppskrift på denne fiskegryta jeg viste her om dagen. Det smakte veldig godt. Gøy å eksperimentere med fisk. Mannen min fisker mye på sommeren, og det er for det meste sei. Vi kan da ikke spise seibiff med løk hver gang, så da prøver jeg meg fram. Maikensnattblogg spurte om oppskrift, og da måtte jeg skrive det ned. Vanligvis bare tilsetter jeg det jeg synes er greit, uten å akkurat notere ned alt. Men nå har våre unge i familien begynt å mase om fiskeoppskriftene, så jeg jobber med saken. Jeg skal bli flinkere til ta bilder og skrive ned det jeg lager.
Så klatret han ned igjen, og de delte tyttebæret mellom seg. Etterpå var det han som måtte hvile. Etter all klatringen og all den maten, tok han seg en skikkelig hvil.
Jeg har hørt at vi skal være hovedpersonen i vårt eget liv. Derfor lagde jeg meg en krone. Morsomt å ta den på for en liten stund, men etterpå havnet den til pynt på veggen min.
Det ble brukt mange meter med bindtråd i sommer. Så gøy å lage former og figurer og ta bilde av det ute, eller sammen med papirblomster. Det blir liv over sånne dager med kreativitet.
På epleslang? I går følte jeg at jeg gikk jeg inn i den hemmelighetsfulle hage!
Men det er egentlig en sti jeg følger gjennom en løvskog, og så åpner det seg igjen, med ville epletrær og rogn, bjørnebærgreiner og langt gress. Jeg synes det er så eventyrlig vakkert der til alle årstider.
Rogna har mengder av bær i år og epletrærne der nede har kastet fra seg kilovis med epler allerede. Rådyrene holder til der, og spiser epler på bakken og nyter.
Det ligger en eldgammel trebåt der. Den har gjort sitt, men den er dekorativ med epler på nå. Jeg har ofte tatt bilde av denne båten i alle årstider egentlig. Synes den er ekstra vakker når epleblomstene henger ned over det grå treverket, og så høsten da, med alle fargene. Nå blomstrer kaprifolien der nede.
I går plukket jeg med meg epler. Naboen min kom også. Men det så ikke at vi hadde plukket epler da vi gikk hjem? Utrolige mengder i år, og nok til både trost og rådyr er det igjen der i den hemmelige hagen. Vel hjemme ble det eplemos. Av epleskrottene kokte litt eplegløgg. Herlig å samle litt inn i den gryende høst, og mer skal det bli!
Hurra for dagen og jeg håper dere alle får et finfint minne. Nå er jeg hjemme igjen fra ferie, og skal feire og kose meg i solskinnet her. For et fagert land vi har!
Om du feirer alene eller sammen med andre, i by eller på land, med eller uten bunad eller andre fine klær, så kan dagen bli et minne. Jeg har laget en hel familie med dyrene sine til pynt. Det kostet meg bare litt teip og tålmodighet. Papiret fikk jeg gratis av søsteren min. Her blir det en stille dag, og det synes jeg er greit i år. Ikke alle ganger er det like viktig å feire stort. Noen år blir til ettertanke og vemod også.