Det var en gang…

Mange synes tunge skoger er skummelt, men jeg synes den byr på så mye fint. Overalt er det naturens egen kunst å se på, om man bare tar seg tid.

Jeg vet at mange bare raser gjennom skogen for å trimme, gå langt og lenge, bestige en topp eller komme til et eller annet mål. Men det er så mye fint man kan finne om man tar små steg også. Se ned i vann og dammer, lytte til bekken og fuglesangen og kjenne vinden stryke kinnet. Selv om det var is på vannet her og der på myra i påsken, så hadde jammen frosken hatt fest. Det skal bli spennende om disse eggene blir klekt etter de kalde nettene?

Vi besøkte Stiksdalen på en av turene våre. Tankene går til troll og skrømt, men det er også minner som svever over stedet fra gamle tider.Den gangen bodde det folk her som hadde butikk. Man skulle ikke tro det, men dette var veien over skogen i tidligere tider og det var trafikk innover da. I butikken solgte de blandt annet drops, tobakk, sytråd og knapper. Jeg synes jeg ser det for meg, når jeg går der mellom gamle steinmurer og finner til og med jordkjelleren der de hadde maten sin, som poteter og diverse.

Jeg liker å besøke barndommens skoger, og det er for meg mye å se i tunge granskoger.

Fantasien får fart på seg nå, som da jeg var liten. Dyrelivet er rikt i disse områdene, men vi så bare spor denne gangen. Spor etter elg og hjort, rev og grevling, rådyr og fugler. Her inne vandrer flere av våre villdyr til stadighet også, men vi så ingen. Tunge skoger og tunge bilder sier du? For meg er det noe som får fart på eventyret. Det var en gang, og så videre…….

12 kommentarer
      1. Takk du! Ja, jeg synes det er spennende med gammelskogen. Det er så mange minner fra tidligere tider bare man ser seg om. Klemsiklem til deg 🙂

    1. Fantastiske områder du drar oss med inn i 😀 Et eventyr av eventyr… Kanskje hadde jeg vært litt ygg en mørk kveldsstund å gå der alene, selv om jeg ikke er mørkredd. 🙂 Spennende.. tusen takk 😀

      1. He he, må lsmile for her har jeg gått mange ganger helt alene i mørke kvelder og kost meg skikkelig. Ganske spesiel stemning. Her fikk og får fantasien fritt spillerom for meg. Ha en fin dag på din plass på jorden.

    2. Jeg liker godt å gå for å se etter motiver. Det er ikke treningen som driver meg, det er hva jeg kan finne og oppleve på turen som er mitt mål. Jeg kan jo ikke trene som andre folk kan.
      Skogen er fin den, mye kjekt å se. Og denne husmannsplassen ligner på en som er i skogen ikke langt fra meg også. Der var det ikke butikk, men kun det ene huset langt inne i skogen. Og jeg forsøker alltid å se for meg hvordan det må ha vært den gangen for noen hundre år siden? Spennende å la fantasien løpe litt 🙂
      Fine bilder fra dine eventyr ♥ Klemmer ♥

      1. Ja, for meg er skogen både trim og opplevelse. I kveld ble det en trimtur med naboen som vanlig. Men i påskehelga ble det mange turer med fotoapparatet. Da går jeg ikke så langt bestandig, men bruker øyene og der meg om. Sånne turer gir meg ro. Artig med sånne gamle plasser for der er det så mye som forteller sin historie. Takk for fine ord og ha en vakker kveld. Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg