Duggul

Blir du lei meg og den gården min? Skjønner det, men for meg er det min hobby om dagen. Gården har liksom blitt litt levende. Hesten trekker tunge tømmerlass og i bakgården har noen laget en snømann. Traktoren står midt på gården, for det er duggultid. Vet du ikke hva duggul er? Det er et måltid mellom frokost og middag. Du vil vel kalle det lunsj, men da jeg var liten het det duggul. Da var dyrene i fjøset stelt, kuene melket og og det var en pause før andre oppgaver på gården.

Ofte kjørte pappa ut og hentet et lass med ved før duggul på vinterstid, for da var det enda skare som bar. Når sola kom opp, kunne det være vanskeligere å komme seg fram for både hest og traktor. Så var det en tur på utedo før hesten ble løst fra sleden og den gikk fritt på gården mens de spiste mat der inne.

20 kommentarer
      1. Hesten har jeg ikke laget selv denne gangen. Det var en bitteliten hvit hest som var med i et Kinderegg. Jeg har malt den sort og satt på den seletøy, for det må jo en hest med tømmerlass ha. Utrolig artig å bruke kreativiteten. Forrige gård, sommergården, den har hest også som jeg har laget i cernitleire og malt!

    1. Så artig da! Og så flink du er 🙏 En god, gammeldags gård. Jeg leser en serie nå om livet på en gård, og der nevner de dugguls.

    2. Langt i fra, jeg blir aldri lei deg eller gården du har laget 🥰 Jeg har ikke hørt ordet duggul siden mormor levet, for hun sa det i stedet for lunch. Hun var fra og bodde i Nord Odal hele livet. Merker at mange av de gamle uttrykkene sakt men sikkert blir vasket bort, noe som er synd. Håper du får en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Så hyggelig da. Ja, da vet du hva duggul er. Rart hvordan ord blir byttet ut i et språk til fordel for annet. Kos deg i vinteren. Klemsiklem:)

    3. Blir aldri lei gården din, eller andre av dine kreative ting.
      Så herlig både å se og lese 😀
      Det ordet kan jeg faktisk, men som dette; dugurd 🙂
      Ser på Google at det skriver og sies på begge måter. Artig! 😀

      1. Takk du. Ja, de sa nok ordet forskjellig i landet, men nå hører vi det nesten aldri. Litt trist, for det er jo navnet på vår vår formiddagsmat! Ingen sier det heller. Alle sier lunsj nå, jeg også veldig ofte….. 🙂

    4. På gården hos onkel var det middag klokka 12…. men vet igrunnen ikke hva han da spiste på den tida vi spiste middag? Tror igrunn det var tidlig frokost – så middag og så kvelds ca 18. Han jobba vel i skauen eller på jorda fra 8-12 og så hvilte han etter middag og begynte å jobbe igjen klokka 13 elno… til 18. (nå var han jo aleine og laga maten sjøl, så det gikk nok litt ekstra tid til måltida tipper jeg! Det er så godt at vi har sånne minner – både du og jeg! Klem <3

      1. Må bare skyte inn en kommentar, for på gården til mine ekssvigerforeldre, spiste de også middag klokka 12, også spiste de #eftasvæl# ved 13-14 tida.. Vet ikke om det skrives sånn, men det sies sånn 😉 Det var brødskiver e.l. til kaffen.
        Også ble det kvelds etter fjøset igjen. Dette var i Degernes i Østfold 😉

      2. Artig å tenke på. Hjemme spiste de frokost før de gikk i fjøset, så var det duggul når de var klare der. Middag var klokka ett, og så var det eftasvæl med noe å bite i. Gjerne formkaker, vafler eller boller med ost. Til slitt var det kveldsmat i sjutiden etter fjøsstellet, og utpå kvelden ble det kanskje en kaffekopp med noe til. Mange små måltider altså. Vi barna spiste matpakke på skolen og oppvarmet middag når vi kom fra hjem.Jeg liker fortsatt mange og små måltider. Det er fine minner også. Klemsiklem 🙂

    5. Fantastisk, jeg elsker den gamle tiden……..
      Jeg har bodd på gård med utedo…
      Du er dyktig med å bygge opp din gård….God klem..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg