En rå potet kanskje?

I dag har jeg vært på landet, og der har de tatt opp alle potene nå. Liker du rå poteter? Som barn spiste jeg det ofte og mange med meg, Vi hadde ikke tilgang på frukt hele tiden og da ble en potet erstatning for det. Vi hadde et vinterepletre i hagen. Der ble eplene forsiktig tatt ned og pakket i silkepapir før de ble lagt til modning i en eske på den kalde gangen i annen etasje hjemme. Epler fikk vi ikke før til jul, da var de søte og gode etter modningen. Men potetene vi hadde, var gode som en erstatning. Ikke alle poteter er like gode ukokte. Vi hadde en potet med gult skall og de var nydelige. Hva de het aner ingen lenger, for det var en gammel sort.

På skolen konkurrerte vi om rensemat. Vet du ikke hva det er? Etter matpakken var spist skulle vi ha noe å renset tennene med. Radene i klasserommet konkurrerte med hverandre, men slett ikke alle barn fikk med seg epler, gulrot eller kålrot. Mange av oss hadde bare poteten å ty til. Men da skrelte vi med oss flere poteter og ga til de som ikke hadde med rensemat. Så kunne vår rekke få stjerne på tavla. Premien var for eksempel å velge eventyr til lesestunden.

Har du aldri smakt rå potet? Da må du jammen forsøke deg. Det er mange slag å velge mellom, og på bondelandet kan selv små unger navnene på dem. Astix, Pimpernell, Blå, Troll, Beate, Ivar, Gulløye, Mandel………..

10 kommentarer
    1. Hender jeg tar en bit når jeg deler opp til supper o.l ..som du sier er jo smaken variert fra potet til potet .. Vi hadde med gulrot eller eple i matboksen..men aldri potet som jeg kan huske.. tror ikke det ble kalt rensemat her hos oss.. men skjønner jo “greia”… Nydelige gresskar i forrige innlegg… Klem og fin høst videre <3

      1. Tusen takk du. Ordet rensemat har jeg aldri glemt.:) Poteten vi hadde på gården var gode, så de spiste vi gjerne rå, men mange av de jeg smaker på fra butikken nå, smaker faktisk besk som BB sier. Ha en fin kveld 🙂 Klemsiklem:)

    2. Er ikke rå potet besk da? For en spesiell konkurranse, får nesten vondt av de som ikke hadde noe å ha med seg. Litt rart å tenke tilbake på matpakkene den gange. Fin header du har laget deg. Klem <3

      1. Jo, noen slag er virkelig skikkelig beske. Det var ikke gøy å være de barna som ikke hadde med rensemat, derfor reddet vi mange med å gi dem en potet pakket i smørpapir før de gikk inn, og så merket ikke frøken det! Husker foreldrene protesterte på dette etter hvert, for det ble snakk av sånt.:)På gården hjemme hadde vi en potet som var full av søt sødme. Vi elsket den rå og jeg fikk sjokk da jeg smakte på andre poteter da jeg flyttet hjemmefra. Takk for fine ord. Klemsiklem 🙂

        1. Så snilt av dere barna og dere hadde empati. Voksne kan være fryktelig urimelige. Det ble på en måte straff for de barna som kom fra hjem som ikke hadde så mye å rutte med. Fortalte denne historien til mor i dag, hun sa også som deg, at noen poteter var søte. Så nå har jeg lært noe nytt 🙂 <3 <3

          1. Ja, det der var ikke noe lurt i det hele tatt. Fint å tenke på at vi skulle ha rensemat, men ikke at det skulle gå ut over barna. Vi var jo superskuffet om vår “rekke” tapte. Sju/åtteåringer skal ikke ha sånn konkurranse nei. Godt det ble slutt på det etter noen år. Men jeg husker det fortsatt, at rensemat er viktig om vi ikke har tannbørsten der!!! 🙂 Og rå poteter kan jammen smake godt 🙂

    3. Rå poteter syntes ikke jeg er så godt, men kattene mine vil alltid ha en bit når jeg skreller til middag. Hvis jeg skreller da, for har de tynt skall spiser jeg de med skallet på. Besteforeldrene min hadde epletrær og bærbusker, og det var stas å være med å høste dem. Jeg husker at et av trærne hadde det vi kalte for glassepler, og de var så saftig at man spiste seg utørst 😉 Ønsker deg en flotters tirsdag, klem 🤗

      1. Ja, de katten kan spise mye rart de! Glassepler er godt da. Vi har et sånt vilt glassepletre nede ved sjøen. I år var det et eple på det og gjett hvem som fikk spise det? Meg! Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg