Eplefest!

Det begynner å bli høst. Fint å feire det litt også. Jeg bakte eplekake og da ble tre epler skrelt. Skallet og kjernehusene kokte jeg med 2 dl vann, krydret med litt nellik og ingefær, tilsatte litt sitronsaft, kanel og honning.

Væsken ble silt av. Så hadde jeg eplegløgg med hakkede mandler og rosiner. Skallene smakte så godt, at jeg spiste noen av dem også, før jeg kom på at de kunne brukes til kakepynt til eplekaken min.

Kaken er en helt vanlig mørdeigkake, med epler. Jeg kjørte hele deigblandingen sammen i hurtigmikseren.Da gikk det så fort.

100 g smør

1 1/2 dl sukker

3 dl hvetemel

1/2 ts bakepulver

1 egg

Klem deigen ut i en 20 cm form. Skrell og del tre epler i båter og trykk dem ned i deigen.

På toppen blandet jeg en rømmeblanding. Et beger med laktosefri lettrømme, men du må gjerne bruke det som egentlig skal være der, skikkelig sæterrømme, 1/2 dl sukker, 1 1/2 ts vaniljesukker og to egg.

Stek den ved 180-200 grader. Min ovn steker ikke jevnt, så kaken ble litt mørk på ene siden. Men hva gjør det?

Jeg har aldri forsøkt meg på sånt før, men det står en lignende oppskrift i Norsk Ukeblad denne uka, og det måtte jo prøves. Epleskallene ble dandert til en rose og så drysset jeg på litt melis og hakkede mandler. Om det smakte? Fortreffelig. Litt sånn stekt ostekakesmak med epler. Vil du ha litt ekstra, er det bare å ringle over litt karamellsaus og servere med is eller pisket krem. God helg når den kommer!

4 kommentarer
    1. Så fin kake 🙂 Den var liksom litt ekstra 🙂 Og snabla god kan jeg tenke meg 🙂 Håper det er bra med deg Natheless <3 klemmer <3

      1. Takk du! Kaken var supergod, og nå er den spist av alle som kom innom denne uken. Jeg har visst hatt besøk hver dag!!!!! Jo da, dagene er da bedre her heldigvis, men i rute er jeg ikke. Det får gå som det går, en dag av gangen. Jeg trimmer, spiser så riktig jeg kan og forsøker å finne ro i alt jeg driver med. Ikke lett, men jeg tar det som en utfordring. Klem til deg og god helg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg