Gråtass

I dag er det mange som vet hva en Gråtass er. De har sett den på film, og barnehager heter det. Men for meg er Gråtass et barndomsminne. Min bestefar og pappa hadde sånne traktorer. De var grå og små de kjøretøyene, og de var til stor hjelp på gården. Den gangen var det ikke så nøye med sikkerhet akkurat, så jeg kjørte den ofte i sakte fart fra jeg var ganske liten. Ofte satt jeg på fanget og var med både i våronn og annet. Vi hadde ikke bil, så traktoren var en fremkomstmiddel også. Når pappa satte den i “krabbegir” og rullet hjulene sakte av sted med meg bak rattet, gikk pappa ved siden av og samlet sammen staur for eksempel. Nei, jeg fikk aldri kjøre alene før jeg var stor nok til å rekke ned til pedalene. Men gråtassen likte vi godt.

Dere som følger meg, vet at jeg bygger meg en vintergård om dagen. Da trengte jeg en traktor. Gjett hvor jeg fant denne? I barnas lekekasse fra åtti-nittitallet. Jeg glemte å ta bilde av traktoren før jeg malte den.

Den var knall blå og bygd opp av bittesmå biter som lå inne i et Kinderegg. Nå ble den mitt minne om en gråtass hjemme i mitt barndomsrike. Jeg har ikke et bilde av min pappa på sin traktor. Vi tok ikke så mye bilder den gangen. Men i dag skulle min far hatt bursdag, 96 år, men han har vært død i årevis allerede….. Men da var det fint å lage et innlegg som fikk meg til å tenke tilbake.

 

14 kommentarer
    1. Ja sånn var det når vi vokste opp. Når vi nådde ned til pedalene, kunne vi lære å kjøre. Jeg bøyer meg fortsatt i støvet over hvor flink du er. Fantastisk

    2. Et koselig innlegg – og dyrebare minner for deg! Jeg har sett gråtass på et bilde fra gården til mormor og morfar – den som onkel senere overtok! Men jeg har aldri kjørt en! Onkel hadde Massey Ferguson med tak da jeg var liten….! Gården din blir orntlig lekker – og gråtassen er jo helt perfekt på tunet ! Klem <3

      1. Koselig med gården innimellom. Med det slapper jeg godt av. Ja, det ble fint med den lille traktoren! Broren min har Massey Ferguson. Klemsiklem 🙂

    3. Utrolig flott gård og den traktoren ble flott! Så en slik traktor på innlandet, den stod til pynt i en hage. God helg til deg. Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg