Helgekake.

Kaker baker jeg stadig, selv om jeg ikke skal ha det hver dag selv. Men det er så gøy å pynte kaker. Her ble det en fyrstekake igjen. Jeg synes det gitteret er så kjedelig, at jeg finner alltid på noe annet. Denne gangen ble det mandelblomster, litt melis og rosiner.

Først et lite knep. Jeg legger bakepapir over brettet til kakeformen. Så klemmer jeg fast det hele med ringen og klipper vekk det som er for mye. Så kjører jeg mandlene i hurtigmikseren før jeg lager deigen der. Da trenger jeg ikke vaske opp mellom hver gang. Det går fort og det liker jeg. Deigen setter jeg i kjøleskapet en stund før jeg trykker den ut med hanskebekledde fingre i formen. Så pisker jeg sammen eggehviten og blander mandelmassen. Kaken stekes, og når den er klar er det bare å ta av ringen og skyve den kalde kaken rett over på et fat.

Mandelblomstene er skollede mandler, som er delt i to. Jeg legger dem opp først på benken, så jeg ser hvordan jeg vil ha det. Smør melis på baksiden av hvert kronblad, så sitter de fast. En rosin i midten, og så er det gjort. God helg.

13 kommentarer
      1. Her er det kaffe med noe kakelignende hver dag, og det er ikke alltid lett å fikse sunne alternativer. Koselig med sånt, så jeg får bare gjøre som en av sønnene våre, han har bestemt seg og det er ikke kaker på hverdagene. Ja da, jeg klarer det. Kaffe er også godt. 🙂

    1. Så fin den ble! 🙂 Jeg klipper også papiret sånn for runde former. Bruker alltid bakepapir. 😉 Har bakt sjokoladekake selv i dag jeg. Endelig litt baking 😀 Men jeg må bare finne ut hvordan jeg setter inn bildene slik du gjør. Er så mye finere enn å ha de på lang rekke. 😉 Kos deg med baking og pynting. 🙂 Klem <3

      1. Takk du. Sjokoladekake var det tidligere i uka og der er halvparten spist og resten i frysa!

        Ser du nevner bildene? Du kan laste ned det gamle Picasa fortsatt, selv om den ikke lenger oppgraderer seg lenger. Spør i en databutikk/elkjøp/Power så hjelper de deg vel der. Du må jo få lastet ned den som er på norsk. 🙂

    2. Rosiner på kaka? Har du gått fra sans og samling? Hihi 😁 Lekker kake, og det er nok noen heldige besøkende som får smake 🙂

    3. Jeg har bakt mange kaker, men fyrstekake har jeg aldri laget. Liker de jeg kjøper, men er lenge siden det også nå.
      Regner med at hjemmebakt er hakket bedre enn kjøpefyrstekake…?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg