Helse, del 10

Tirsdag igjen og veiedag for meg. Ikke den helt store vektnedgangen nå heller, men det er da en halv kilo til, og det er akseptabelt det. Det føles som litt tunge skyer henger over fremgangen…..

Jeg måtte ta et tilbakeblikk da jeg fikk på meg en brune buksedressen i går. Etter fylte femti snek den ene kiloen på meg etter den andre. Femten år har gått med vekt opp og ned. Jeg brydde meg ikke så mye i førsten at vekta økte. Overgangsalder, sa legen og bedyret at det gikk over snart? Da tok jeg det rolig da. Jeg kjøpte større klær, og levde som vanlig.

Plutselig skulle vi ut på en reise i 2013. Jeg fikk panikk da jeg lette gjennom skapet etter sommertøy den høsten i 2012. Ingenting passet. Jeg sydde meg en del nytt, som topper og skjørt, men badetøy og noe måtte kjøpes. Jeg ble bare tristere og tristere. Jeg hadde et halvt år på meg, til denne turen, så jeg satte i gang med slanking for full fart. Men det varte ikke. Motivasjonen forsvant etter at jeg hadde gått ned tre kilo.

Etter den ferieturen begynte jeg på vektklubben. Jeg forsto at noe måtte forandres. Forbrenningen min var ikke som før. Det ble nyttig for meg å se hvor mange kalorier det var i det ene og det andre. Noen kilo til forsvant, så noen til og plutselig hadde jeg tatt av 14!!!! Jeg var så stolt og glad den høsten 2014, men gjennom de neste årene kom mange av kiloene på igjen. Sakte, men sikkert, økte vekta. Jeg gikk opp det halve av hva jeg hadde gått ned. Kiloene satt liksom fast, mer eller mindre.

For to år siden tok jeg et tak igjen, for da hadde blodtrykket begynt å krangle. Jeg strevde meg ned igjen, og fikk skikk på blodtrykket. Men etterpå gikk jeg rett  tilbake til gamle vaner. Vekta steg, og blodtrykket. Som en diger yo-yo!

Jeg startet igjen med vektnedgang etter nyttår i år. Nå har jeg faktisk fikset noe av vekta. Jeg er nede i det jeg veide i 2014, men så var det resten. Nå vil jeg tilbake til en normal vekt, normal BMI, normalt blodtrykk og en frisk kropp. En gang for alle.

Jeg har “balansert” fra det ene til det andre, jeg har ”falt ned og skrubbet knærne”, men jeg har reist meg igjen. Jeg har strevd med å finne min vei i villniset. Det er bare å fortsette. Trimme og tenke over hva jeg spiser! Et slit er det, og det er tungt, men klarer man å gjennomføre, kan man siden nyte resultatet. Det er det jeg drømmer om. Over skyene er himmelen alltid blå!

18 kommentarer
    1. Syns du har vært veldig flink frem til nå – og nå ser du jo at det fungerer, selv om det tar litt tid. For bare tenk på hvordan det kunne vært i dag – etter ca. 3 mnd dersom du IKKE hadde starta og holdt ut.. Og med 1/2 kilo i snitt i uka, bare tenk på 3 mnd heretter, hvor sabla bra du DA kommer til å føle deg 😊 You Go, Girl!! ❤

      1. Tusen takk. Jeg føler meg allerede så mye bedre. Jeg skal jo ikke sulte, så da tar det tid da. Men det er greit det, bare det går nedover og ikke opp igjen. Gleder meg over hvert gram nå.

    2. nei det er ikke lett ,er litt sånn eg også ,men ikke så mange kilo ,men det samme alikavel ,jeg tror att jo eldre en blir jo mindre kan en spise av det en før kunne og så må vi tenke bevegelse og det er neimen ikke lett om vinteren alltid ,men du har vært flink ,skikkelig flink og jeg håper du når dine mål

      1. Ja, det er inntaket man må gjøre noe med, og så må i hvert fall jeg bevege meg litt også. Heldigvis er jeg glad i å gå tur hver dag. Men lett er det slett ikke. Noen dager er verre enn andre. Helga er vanskelig synes jeg. Men det går sakte, men sikkert, nedover! Jeg jobber på!

    3. Av og til savner jeg vektklubben, men ikke nå lenger. Etter at jeg sluttet var 19 kilo borte, og på to år gikk jeg opp 10 kg. Kvittet meg med 2, og jeg koser meg nå med mat. Badevekta har jeg nesten ikke stått på, og henger meg ikke opp i det. Kommet meg i trening etter prolapsen, gå turer og manualer. Ramler og brekker armen, og her sitter man da. Håper bruddet gror pent at det ikke må brytes opp og opereres det får jeg vite på fredag. Lykke til med endringer. Klem

      1. Ja, jeg også savner det i mellom, men jeg følte at det var greit også da jeg sluttet. Den vekta, den vekta. Da blodtrykket ble for høyt, fikk jeg et spark bak til å fortsette igjen. Jeg vil helst ikke ha tabletter om jeg kan fikse dette selv med mat og trening. Fortsatt har jeg mange kilo som godt kan forsvinne, men sånn jeg er nå, kan jeg også leve, bare blodtrykket er fikset. Spennende å teste det i mai en gang. Du har da hatt så mye med rygg og diverse, at jeg skjønner deg. Så ille at du ødela deg igjen!!! Håper du slipper operasjon da. Lykke til med ditt. Klemsiklem:)

    4. Jeg synes det er så bra jobba! Merker jo godt at kiloene sitter bedre, og når jeg i tillegg ikke får beveget meg som før, så er det ikke like enkelt. Du har jo virkelig fått resultater. 🙂 Vi var også på vektklubben en periode, og begge klarte å gå ned ganske mye. Men det er 12 år siden 😀
      Og de bildene er jo bare så flotte! Takk for fint innlegg. Ønsker deg en god dag! Klem <3

      1. Tusen takk du. Det er ikke lett å gå ned, og noen dager er jeg skikkelig lei og føler at jeg ikke har energi. Da er det lett å spise ting som ikke er “lov”. Helgene er vanskelige, for da skal man visst kose seg ja! Men så kommer mandagen, og det er tilbake til min nye livsstil. Vektklubben var til god hjelp for en stund synes jeg, men så stoppet det opp, og da sluttet jeg. Jeg holdt meg der jeg var, for en stund. Det nyttet ikke å klare å gå ned mer liksom. Nå er jeg på det nivået igjen, og det er fryktelig mye jobb for å få ned resten av de kiloene kjenner jeg. Men jeg gir meg ikke som sist. Det må da kunne gå an å få en normal BMI igjen tror jeg. 🙂

        1. Det er det som er så vanskelig, at det stopper opp. Og jeg er også der nå, at jeg ikke bryr meg såå mye om jeg har lagt på meg, men kjenner at jeg må stoppe her, og heller komme meg ned litt. Trives jo ikke med å gå opp sånn. Har bare blitt så glad i kaffe etter middagen, med noe søtt til 😉 I dag ble det to striper kvikklunsj på hver. Men noen dager en, eller ingenting. Vet at jeg klarer å la være, men da må jeg bestemme meg helt! 🙂

          1. Synes det er fryktelig vanskelig når det stopper opp på denne måten. Det blir et strev å klare å holde seg unna alt godt. Her er det folk på kaffebesøk nesten daglig, og da er det ikke lett for meg å spise en riskake med mager prim, når de andre spiser sjokoladekake og vafler!!!!!Usj! Men skal jeg klare dette, så må jeg være flink. I dag klarte jeg ikke la være. Det ble en bit sjokoladekake på meg også. Føler meg så dum da, men jeg er bare et stakkars svakt menneske kanskje. Nei da, jeg jobber på etterpå, for en dag løsner det vel igjen. Ingen kilo har kommet på igjen i hvert fall. Det gjelder å bestemme seg, og holde seg til det. Hurra for livstilsendingen. 🙂

            1. Det er så forståelig at det er vanskelig. Og jeg tenker at det går bra selv om du tar et kakestykke. Det kommer an på str på stykket, og at du ikke tenker: har jeg først tatt et, kan jeg like godt ta flere.
              Sånn jeg tenker, og det er eneste grunnen til at jeg ikke har lagt på meg mer enn jeg har gjort. Har man besøk, så er det ikke koselig hverken for deg eller dem.
              Men det går an å tenke smart, og spise saaaakte, så ei tynn skive med sjokoladekake holder lenge. Livsstilsendring er fint, men alt med måte også der. Ellers vil du sprekke fort igjen. Tror jeg da 😉

            2. Så enig. Det er så lett å sprekke, som du sier. Men alle her har heldigvis forståelse for at jeg skal ha ned det dumme blodtrykket. Jeg har ikke gitt opp nei. Noen dager er greie og andre slett ikke. Takk for oppmuntringen. Klemsiklem:)

    5. Så vakre himmelsk farge.
      Jeg synes du er flink som klarer det. Når man er obs på hva man spiser, så jeg tror det går bra. Lykke til videre.

    6. Over skyene er himmelen alltid blå…..! Og nå har jeg holdt ca samme vekt i 15 måneder – det er koster fortsatt litt innimellom, men vanene sitter som de skal! Jeg syns du er knalltøff altså! Stor klem <3

    7. Den er det, blå over skyene. Tror mange kjenner seg igjen i dette. Jeg også, greier å gå ned for så at det kommer på igjen. I 2018 hadde jeg greid å få bort 20 kilo, nå er alt tilbake igjen. Jeg syns du er flink, du har jobbet virkelig bra etter jul. Du er et skikkelig forbilde. Lykke til videre. Du når målet ditt :). Klem <3

      1. Ja, tenk det at himmelen er blå der over skyene. Ikke lett dette her, men jeg er heldigvis fortsatt motivert til å gjøre en livstilendring for meg selv. Takk for snille ord. Jeg jobber på ja. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg