Helse, del 2

Se maten vår smilte i går! Humør er viktig i livsstilsendringen. Men det viktigste for meg, er å bruke hodet, FØR jeg spiser. Nok er nok! Jeg skal smake og kose meg med det jeg spiser, og når tallerkenen er tom, så er den det.

Enda er jeg vel bare i startgropa, men det går fint. En uke har gått siden legetimen, og jeg har hatt mine opp- og nedturer. Maten er et kapitel for seg selv. Jeg elsker sjokolade, potetgull, søtt pålegg og fet ost. Men nå er det kun tillatt på lørdag, og slett ikke så mye som jeg vil da heller. Ellers er det mager ost av noe slag, egg, kokt skinke, fiskepudding, eller makrell i tomat.

Det verste er til kaffen! Ja, hos oss er det på den gammeldagse måten, med ettermiddagskaffe hver dag. Er man oldemor, så er man. Jeg elsker kaker! Hva gjør man da? Rugsprø med mager prim fungerer det også. Riskake med et eller annet magert sjokoladepålegg er også tilfredsstillende. Men det er ikke farlig med en hjemmebakt kanelsnurre heller, bare jeg holder meg til EN!

MITT FORSLAG TIL MATPLAN
1 brødskive med pålegg, er nok til frokost

1 dl havregryn, er nok til lunsjgrøten, pluss eplebiter, noen rosiner og mandler

1 liten, kokt potet er nok, sammen med middagen, rent kjøtt eller fisk, pluss massevis av rå og kokte grønnsaker.

1 kake eller kjeks, er nok til kaffen

1 liten lett yoghurt, pluss et knekkebrød, er nok til kveldsmat.

 

Mellommåltid kan være en gulrot, en bit kålrot eller en frukt. Ikke det at jeg spiser akkurat dette hver dag, men det er en mal!

Jeg skal ikke sulte, men holde meg til kloke valg og slåss for en bedre helse. Fisk til middag er godt. Med litt grønt blir det fristende, selv uten mye poteter og smeltet smør. Jeg tok mye mer grønnsaker enn på bildet selvfølgelig.

En uke er gjennomført, og jeg er fornøyd med meg selv. Her er ingrediensene til havregrøten.

1 1/2 dl vann og 1 dl havregryn kjøres i micro på full styrke i 1 1/2 minutt. Jeg deler opp eplet, og så er det bare å spise.

Kiloene som snek seg på i høst er allerede vekk etter jul. Jeg startet jo med omlegning rundt nyttår. Nå kommer fortsettelsen. 7 uke igjen til kontroll av blodtrykket! Tenk at i august var alt normalt, men så dummet jeg meg ut  med å tro at jeg kunne fortsette som før omlegningen. Nei, dette er en livsstilsendring. Jeg VIL få det til…..

20 kommentarer
      1. Tusen takk du. Lett er det ikke, men et skritt av gangen. Klart du kan spise mer poteter enn meg. Det er bare å telle kalorier det, og velge vekk noen av de andre grønnsakene jeg spiser. 100 g med potet er ca 55 kcal, 100 gram tørr ris er neste 400 kcal. 100 gram tørr pasta er ca 300 kcal. Så poteter er slett ikke farlig å spise. Masse næring er det i den også.
        Mindre søtt er nok det som hjelper best. Man vender seg etter hvert til at bær er godt uten sukker og havregrøten trenger ikke syltetøy. Etter noen dager går alt bedre. Det gjelder bare å begynne å tenke nytt. Jeg klarer slett ikke kunstig søtning, så det har jeg bare droppet. Lykke til om du forsøker å legge om.

    1. Veldig bra!!!

      I går hadde i kveite og agurksalat og poteter og lett-rømme 🙂 Nyyyyydelig 🙂 Men, C hadde bursdasg og da blei det faktisk to små marsipankakestykker 😀 hehehe Joda, unne seg litt må en 🙂

      Du er flink, Natheless! Heier på deg 🙂 klem

      1. Takk du. Ja, jeg kjenner at jeg er stolt av meg selv. Dette skal jeg klare, nok en gang. Så dumt at at sklei ut for meg, men det er bare å starte om igjen. Middagen din hørtes så god ut. Klart man har lov til kake på en fødselsdag. Det er lov det. Klemsiklem og takk for heiing! 🙂

    2. Syns du er sååå flink, jeg..og superviktig at du finner ut hva som fungerer for DEG, i stedet for å følge et masseprodusert planoppsett <3
      Stå på!!!!! Og ha en flottersfin tirsdag.

      1. Takk du! Ja, det er så sant at jeg må følge det jeg føler fungerer. Vi er så forskjellige vi mennesker. Husker en gang jeg skulle ta en sånn “flyvertinnekur”. Alle andre gikk ned mange kilo, men jeg? Jeg gikk opp jeg….. Nyt dagen din der oppe! 🙂 Klemsiklem 🙂

    3. Du er flink! Kjenner jeg blir inspirert av deg, så her også er det andre “boller” nå 😉 I går fiskepudding, i dag blir det kveite. 🙂 Tilbehøret litt som hos deg. 🙂 Stå på, dette klarer du så fint! Klem <3

      1. Tusen takk. Bare den ettervirkningen av sprøyta kan slippe, så skal det bli mer trening også. Jeg må til med litt treningstyrke tenker jeg. Men i dag føler jeg meg skikkelig febersjuk.

        Mye god mat man kan kose seg med selv om det skal være sundt ja. Ha en fin dag. Klemsiklem 🙂

    4. Du er så flink, og det er alltid gøy og inspirerende å lese når noe går så bra.
      Selv begynte jeg bare begynte med å kutte ut godteri og potetgull, så spiste jeg normalt. Noe jeg fortsatt gjør, men mindre porsjoner og oftere.

      1. Ja, det er jo ikke mye til for å snu matinntaket. Jeg skal ha med kolesterol og blodtrykk, så da er det bare å gjøre en innsats. Flink er jammen du også, men det gjelder å bestemme seg. Hurra for oss 🙂

      1. Stolt av meg selv ja, for at jeg har klart en hel uke!!!!Gå har jeg alltid gjort, så her er det maten jeg må fokusere på og det er ikke lett. Men jeg fortsetter! Klemsiklem:)

    5. Sånne endringer er søren ikke lett – det blir endel forsakelser… .jeg kjenner fortsatt på det! Men – det er verdt det – for nå er alt på stell med kroppen! Du er flink! God klem <3

    6. denne malen såg ikke så verst ut ,jeg kan dette jeg også men så skjer det noe og en glemmer seg bort ,plutselig sniker kiloene på igjen ,sånn er det med meg også ,tror jeg må ta meg ennå bedre sammen jeg også for jeg vil også ned et par tre kilo :=) lykke til videre

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg