Helse, del 4

Skal hun bake nå igjen tenker du kanskje? Nei, ikke i dag. Men har du tenkt på hva ting veier? Hold opp  to kilo med hvetemel i hånden. Hvor lenge orker du? Jeg orker ikke lenge. Legg på en halv kilo smør, og se hvordan det går? Går det ikke sier du? Nei, det er ikke lett.

Men den mengden har jeg tatt av siden midten av januar. To og en halv kilo høres veldig lite ut, men på denne måten skal jeg si du kjenner hvor mye det er. Jeg vil ikke gå og bære på dette hele tiden lenger. Vekk med det!

Ukene går fort av sted, og jeg forsøker som best det går å holde meg til planen min. Helga var besøk og selskap, og jeg har forsøkt å være flink med maten. Her hjemme bestemmer jeg, så det går greit. Men det er ikke lett i andres opplegg. I dag viste vekta likevel en halv kilo til ned. Det får jeg være fornøyd med denne uka. Nå er det på igjen, og jeg er fint tilbake til malen min. Målet var en kilo i uka, men det er ikke så lett å få til bestandig, om jeg ikke har stålkontroll. Men litt ned, er bedre en ingenting. Tenk om jeg hadde gått opp? Nei, jeg fortsetter med friskt mot. Fem uker til kontroll!

25 kommentarer
    1. dette er suverent og du er skikkelig flinke ,jeg har ikke gått ned noe jeg selv om jeg går og går og prøver det jeg kan ,så jeg må finne på noe annet og det må bli med maten :=)ha en fin dag

      1. Så godt når man får det til med enkle midler. Trim er bra, men det gjør jeg jo bestandig. Klart jeg kunne øke det mer, men det får da være måte på til trimturer. Det kan jo gi både muskel og andre plager det også. Nei, det er maten vi må ta det på, dessverre. Heier på deg! 🙂

    2. Smart å sammenligne det sånn 😊
      Og jeg syns du er råflink..for et mål på 1 kilo i uka er mye..og man veit jo også at plutselig kan det stoppe opp i både ei og to uker. Så ja, en halv kilo er superbra ❤️
      Lykke til videre 😊

      1. Ja, det er mye med en kilo i uka, men det går fint om jeg bare konsentrere meg om hva jeg spiser. Veldig vanskelig hos andre, for de har ikke akkurat mengder av salat eller grønnsaker beregnet på meg. Klart jeg kan ta med meg eget, men jeg er ikke så ofte borte da. Takk for lykkeønskningen. Våren som er på gang gjør jo også noe med motivasjonen føler jeg. Ha en fin dag. Klemsiklem:)

    3. Oj, heldig du som klarer å gå ned og herlig følelse. Tenk på meg som bærer på 40 kg. Jeg begynte jo å fermentere for å tilføre tarmen det den eventuelt mangler for fettforbrenning. Men usikker på om nyrene liker det for jeg får sånn press på blæra. Men skal vente litt og prøve på igjen, i bittesmå mengder, for det er tungt å dra på de kg-ene

      1. Ja, det er lykke når man får det til. Jeg har funnet ut at litt av hvert av vanlig mat, pluss masse grønnsaker fungerer fint. Jeg har ikke vært sulten en dag. Men ikke begynn å tenke på de 40 du skal ned. Tenk en og en kilo. Jeg hadde nesten 30 for mye da jeg startet for ti år siden. De ti første, slet jeg meg igjennom med streng diett og så stoppet det opp. Egentlig var jeg fornøyd med meg selv, men blodtrykket mitt ble bare verre og verre for jeg gikk opp igjen. Jeg tok tak for tre år siden med det. Diett er greit det, men man faller lett tilbake til jeg er glad i. Det var supervanskelig i førsten. Kroppen vil jo ha, selv om den egentlig er mett. Det tok et uke, så var jeg i gang.Nå går det fint, og dette kan jeg da klare å leve med resten av livet. Når jeg har gått ned det jeg skal, kan jeg øke litt på frokosten min. Jeg synes en skive er litt lite for kosen liksom. Dette at jeg fisker det, gjør meg glad og motivert. En kilo av gangen, og så får jeg se hva legen sier i mars. Håper jeg har bedret blodtrykket med vektnedgangen igjen. Jeg heier på at du klarer det også. 🙂

        1. Jeg spiser allerede “riktig” så det er ikke årsaken bak. Jeg har lavt stoffskifte og for mye insulin. Jeg var på rehab. Der gikk andre ned 3~7 kg, jeg gikk opp 3 kg. Jeg gikk 1,5 to ganger daglig i flere måneder, gikk ikke ned. Men før, med levaxin, gikk jeg opp 6 kg i året. Ved å bli flink med kostholdet og skifte medisin, fikk jeg ihvertfall stoppet vektoppgangen. Etter utallige antibiotika kurer kan det være at tarmen mangler de bakterier den trenger så prøver på det nå. Småspiser ikke, 4 måltid hver dag, variert med mye grønnsaker, lite mel og sukker og kun hjemmelagd mat. Jeg spiser kun 1 skive til frokost. Jeg kan heller ikke trene mye pga utmattelsen så jeg må heller leve sunt og finne meg i at kgene er der. Men gleder meg på dine vegne 🙂

          1. Uff, du har jo helt andre ting å stri med ved siden av vekta enn meg. Det er ikke lett med lavt stoffskifte, det har jeg jo hørt om fra andre. Godt du fikk stanset oppgangen, og så må du bare fortsette i ditt tempo. Du er jo så flink som du er. Håper du løser det med tarmen, så kanskje det går bedre. Heier på deg 🙂

    4. Flinkis! Ett kilo i uka er ganske mye da, kanskje ikke i begynnelsen, men etter hvert er kanskje ett – to kilo i måneden egentlig ganske greit. I alle fall om man tenker livsstilsendring over tid. Sier ekspertene… 😀

      1. Tusen takk. Ja, det krever mye å ta av en kilo i uka, så jeg er stolt om jeg klarer en halv kilo framover. Livsstilsendring er en utfordring. Men jeg har bestemt meg for at jeg skal klare det. Ha en fin kveld 🙂

      1. Ja, allerede nå merker jeg det på olabuksene. De er ikke lenger så trange. 🙂 Herlig å få det vekk det som er rundt magen. Det må til for en bedre helse, så jeg jobber på. Lett er det ikke, men jeg har heldigvis fortsatt motivasjon. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg