Helse, hva skjedde?

Jeg har følt meg som denne elgkalven jeg tok bilde av for en stund siden. Litt sånn bena hit og dit, lurer på hvor veien går videre, om jeg klarer å knekke bedrøvelighetene, hva er best av asfalt eller skog, og hvor er jeg egentlig på vei?

Ja, jeg strever på med denne helsa. Noe bedre har det blitt med energien, men jeg er slett ikke på topp enda. Vekta holder seg der den skal, og jeg strever ikke med nedgang nå. Jeg har hatt mer enn nok med å orke livet ellers. Krystallsyken ble etter noen uker mye bedre, men den ville ikke slippe helt taket i nattemørket. Fem uker har det pågått, fem slitsomme uker med lite søvn og en uvel kropp. Å legge seg ned er ikke gøy når jeg er sånn, eller snu seg i senga.

På dagen merket jeg ikke så mye til det, om jeg bare var forsiktig med å ikke ta raske bevegelser. Jeg har klart å få unna både jobb og trimturer uten problemer de siste to ukene. Godt jeg har hjemmekontor. Men trimturene har ikke vært så raske og harde som før sommeren. Ikke fikser jeg planken, eller de balanseøvelsene så godt heller. Men det er ikke annet å gjøre enn å kjenne på kreftene og fordele det som best jeg kan. Jeg er optimist faktisk. Legen min sa at jeg skulle ta en dag av gangen, og øke trimmen etter hvert. Så lenge jeg kjenner at jeg blir irritert over dårlig form, så vet jeg at jeg er på rett vei. I går ble det jammen to turer, en rolig spasertur i sola og en med litt fart på kvelden. Over 12000 skritt ble det av det, så jeg kommer meg nok til våren, sier jeg.

Men hva skjedde i natt? Like raskt som den svimmelheten slår meg helt ut, like fort er den BORTE! Vil det vare? Å, jeg håper og ber om det. For en LYKKE av en morgen. I natt har jeg snudd meg i sengen flere ganger enn jeg burde, bare for å kjenne etter. Normalt alt sammen. Nå gjelder det bare å ikke gjøre noe dumt som å trigge det igjen. Bør jeg ta koronavaksine fire? Vet ikke jeg, for hver gang jeg har tatt den, eller hatt korona blir jeg jo syk?

På med sunn mat og frukt. Nå vil jeg bli friskere og friskere her……

8 kommentarer
    1. Oh krystallsyken er kjipere Har det nå jeg også. Hele verden snurrer som en karusell når jeg snur meg mot venstre i senga. Hva enn du gjør så ikke ta karuseller. Håper din er borte for godt nå <3 Stor god klæm <3

      1. Ja, det er mange av oss, og vi som har det, vet hva vi sliter med. Jeg elsket karuseller som barn og ung, men det har jeg sluttet helt med. Jeg forsøkte siste gang i ca. 2000 med niesen mine som ikke kunne kjøre alene, og lovet meg selv at aldri mer. Jeg har hatt dette av og til i perioder fra barna var små, men det siste året har vært ille. Det varer jo i ukesvis også. Jeg får ikke gjort det jeg skal. Glad jeg har min kreativitet, for da føler jeg at jeg får gjort noe selv, om jeg må droppe det jeg egentlig skulle gjøre. Det er en sann lykke hver gang det går over, og jeg blir like overrasket. Etter uker med karusell var det plutselig stopp i natt. Nå gjelder det bare å få igjen energien, få bedre blodtrykk og øke B12. Tror at dette går som en lek mot jul. Juhu. God bedring til deg du vakre. Håper det bare varer noen dager, og så er du i farten igjen også. Diger klem:)

        1. Så lenge altså? Har bare hatt det i 5-6 år tror jeg, men er aldri helt fin men ikke så ille som det første året for da klarte jeg nesten ikke stå og så rullet øynene alle veier, men nå er det nesten bare om jeg ser på skrått opp og når jeg snur meg i senga og da er jeg fornøyd 🙂 Masse god bedring snupp <3 Tar du også b12 sprøyte? 🙂 største klemmen <3

          1. En skikkelig ekkel sykdom egentlig. Men innimellom når jeg er frisk, glemmer jeg det heldigvis. Jeg hadde et år med dette da det startet, og ingen tenkte krystallsyken da. Jeg var ung og alle sa at jeg sikkert var gravid, hadde virus på balansenerven, var jeg stresset og så videre. Men det gikk seg da til. Men etter det kunne jeg ikke kjøre karuseller, heis var ekkelt og jeg ble plutselig sjøsyk, noe jeg ikke var før. Vi hadde fått oss egen båt og det var ikke lett. Men jeg var på sjøen på ferie i 30 år!!!! Legen mente det er noe med balanseorganet mitt også, men de øyebevegelsen fortalte jo alt. Jeg øver balanse og prøver å holde meg i form, for det er viktig. Nei, jeg har ikke fått sprøyter enda. Jeg skal først forsøke tabletter, for har virket før. Mange i min familie tar B12. Ja, mye skal man ha, men jeg sier at dette klarer jeg. Klem 🙂

    2. Å så bra at svimmelheten slapp – håper virkelig det varer! Kos deg med sunne saker og bygg deg opp sakte men sikkert! Dette klarer du som en dronning! Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg