Helse-Topptur

Tenk at det går an å få et sånt vær når man planlegger en tur, lang tid i forveien. Sol fra skyfri himmel. Ja da, det var is på vannene på morgenen og rim i gresset, men utover dagen ble det ti varmegrader. Vinden var kald, men vi hadde godt med tøy!

Vi skulle gå fra tjern til tjern og på topptur samtidig . I dette området ligger Østfolds høyeste beliggende vann, Fela og Østfolds høyeste topp, Viktjernsåsen, i Båstad i Trøgstad, på 331 moh.

Vi var innom åtte tjern på turen, og det var så artig å vandre i min barndoms skoger igjen. Første delen av turen var ganske slitsom for meg, for det var bare oppover i tre kilometer, før vi kom til Viktjerntårnet. Du skimter det mellom trærne nede til venstre.

Nei, det er ikke som Eiffeltårnet, men jammen er det høyt! Det rager ca. 80 meter, så det jeg ble liten ved siden av det! Det ble bygd på syttitallet og er et radio-, tv- og kommunikasjonstårn. De har bygd på det noen meter etter starten, så det var ikke riktig så høyt før. Men da de bygde det, var jeg oppe i toppen av det en gang, og så utover det hele. Nå er det stengt får sånt, og det er jammen godt. Det er ikke mye trygt å forsøke seg på å klatre der uten sikkerhetsanordninger.

Ved Stortjern så vi en firfisle og noen kvinender.

Vi gikk forbi Jeantjern både tidlig på turen og på hjemveien. Begge gangene skimtet vi tranene mellom trærne. Isen lå fortsatt på vannet inne i vika, men  den smelter nok snart.

Ei fin koie ligger ved et av tjernene. Skjennemseter resort! Her kan du overnatte om du vil faktisk, men vi fortsatte.

Det ble en eventyrlig tur og jeg gjennomførte som de andre, men glans.

1. Det var litt av en tur. Nydelige bilder av en nydelig dag. Fikk både brukt kropp og tatt inn så mye fin natur. Men det tårnet er det nok bra en ikke kan klatre opp i.

1. Herlig å komme seg ut på en lang tur igjen. Kosa meg skikkelig. Nei, det tårnet skal ikke klatres i. Nå er det gjerdet inn og lukket for alle som ikke har noe der å gjøre heldigvis. 🙂

2. Du er ikke sann, var du oppe i det tårnet?! Selv om det ikke var like høyt er det jo skummelt spør du meg. Jeg synes du er så sprek og det var så stas å være med på tur selv fra sofakroken 😀 Visste ikke at vi hadde firfisler, lærte noe nytt nå. Hadde jeg sett den hadde det blitt full gass for den ligna noe gruelig på en slange. Kos deg med kvelden fine du og stor god klæm <3

1. Alle vi i nabolaget var oppe i det tårnet før de stengte det ned. Hadde det vært lov i dag, så hadde jeg nok forsøkt meg et stykke opp nå også. Det er så fin utsikt da! Kosa meg veldig på turen i våren. Ikke var jeg sliten etterpå heller, så treningen jeg har økt siden jul, har hjulpet stort heldigvis. Firfisler har vi i landet. Du skulle se den grønne! Jeg tok bilde av den i hagen vår for et par år siden. Jepp, den ligner litt en slange, men det er jo en øgle. Har du sett firfisle et sted, så finner du den ofte på samme sted år etter år! Klemsiklem 🙂

1. Du er tøffere enn toget! 🙂 Jeg klarer sånn 3-4 trinnet i stigen og så får jeg hetta for jeg har sånn høydeskrekk. Trening hjelper, skal begynne med litt kondisjonstrening igjen men jammen er det tungt å komme i gang, har utsatt det i en evighet allerede. Heldigvis ikke sett noen firfisler her for da måtte jeg nok flytta hahaha gooodklæmmeflat <3

1. Takk du. Jeg er forsiktig, men kan godt gå i stige når den står stødig.Ikke lett å være flink med trening bestandig, men nå er jeg i gang. Konkurrerer med meg selv. Firfisler er jo så søte😁😁😁

3. Dette var virkelig eventyr! Takk for at jeg fikk være med i kveld 🙂
      Så mange flotte tjern, utrolig vakkert og det arr jo ikke så langt fra oss egentlig heller. Vi bor vakkert her nede …
      Hadde vært koselig å overnatte i den lille hytta.
      Klem..

1. Utrolig artig og slett ikke langt unna heller. Vi har mye fint turterreng i vårt land. Kunne gjerne overnattet der, men da ville jeg hatt med rent sengetøy og diverse. 🙂 Klemsiklem:)