Hjemmelaget ost.

Ja, det går fint å lage ost selv. Jeg hadde en liter kefir som jeg skulle bruke i en krydderkake, men det ble ikke noe av for min del. Da fikk jeg lyst på ost. Jeg har laget det mange ganger før. Første gangen, ble jeg litt sjokkert over hvor liten osten det ble, men sånn er det bare. Oppskriften er fra mine besteforeldre, og jeg har den med i boka “Den kulinariske Oslofjorden”.

Når man koker opp en halv liter lettmelk og heller i en hel liter med kefir, så skulle man tro man fikk en diger ost. Men det blir en søt liten en. Når du har blandet begge melkeslagene, skal det varmes til 60 grader. Etterpå trekkes kjelen av platen, og så får det stå der og godgjøre seg. Massen skiller seg ut og jeg silte av med et par trakteposer som jeg delte opp og dekket dørslaget med. Jeg hadde ingen linduk akkurat nå, så trakteposer fikk holde. Hell det forsiktig over, litt etter litt. Så får det renne godt av. Etterpå fant jeg en heklebrikke jeg bruker til sånt. Jeg slapp ostemassen ned i heklebrikken, og klemte den inntil så resten av væsken rant ut. Da ble det et fint mønster på osten.

Væsken som rant gjennom brukte jeg til brød.

Gjett om jeg gleder meg til kveldsmaten. Jeg burde vente litt med å skjære i den osten, så den blir litt fastere, men jeg vet at det klarer jeg ikke.

12 kommentarer
    1. Hjemmelaget ost smaker veldig godt det, men ikke noe jeg har forsøkt meg på selv. Moren min laget det noen ganger i året da jeg var tidlig i tenårene, men hvordan hun gjorde og hva hun hadde i den vet jeg ikke. Hadde vært gøy å prøve seg 😊

      1. Ja, det er gøy å forsøke seg litt. Farmor lagde alltid ferskost i våren og klipte opp karvekålgress og ny gressløk som smaktstilsetning. 😉

    2. Har aldri prøvd meg på å lage ost..men smør har jeg laga flere ganger.. Kanskje det burde bli et “prosjekt” for meg etter hvert.. hjemmelaga brød, smør og ost?? Hmmmm 🤔😊

    3. Så artig å lage ost selv. Mye vi burde ta med oss videre fra “gamle dager”, og noe blir det. Men ikke å lage ost for min del 😉 Ser veldig fin ut, og er sikkert veldig god. 😀

    4. Herlig ost, og vet du – den boka her jeg her hjemme! Skal finne den frem tenker jeg..
      Har veldig mange bøker, tittet på den i sommer også! Klem..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg