Ikke det du ventet?

Mine feriebilder er kanskje ikke det du forventet? Jeg har ikke masse bilder av fra byer. Men vi har kost oss vi også, for det meste ute i naturen hver dag.

Jeg har laget digre sandskulpturer, bilder i sand, skåret litt i tre og gått i strandkantene og langs elvebredder i nord.

Vi har gått til Treriksrøysa mellom Finland, Sverige og Norge, og det var utrolig fint. Fem timer hver vei og reinsdyr overalt. Vi gikk sammen med en fin flokk med simler og kalver en lang stund. Stolt av den turen ja.

Jeg har drømt om å ta bilder av rein i vann, og det fikk jeg i sommer.

Vi fikk besøkt Jergul fjellstue og spiste den beste Bidosen jeg har smakt.Joda, klart vi har spist ute en del, gjerne lokalt. Så har jeg plukket blomster og slappet godt av i ukene som gikk.

Masse inspirasjon fikk jeg av å besøke Juhls sølvsmie i Kautokeino. For ei koselig dame som jobbet med et eventyr av en vegg. Tenk om jeg kunne hatt en sånn vegg hjemme. Jeg kunne vel lage et digert blogginnlegg om dette stedet og menneskene her. Det er Nordnorges mest besøkte sted og det forstår jeg så gjerne. Regine klatrer og kryper på stillasjer og håper hun blir klar med denne veggen før hennes tid er omme, som hun sa. Mannen Frank døde i januar i år og hans siste verk, sin egen tommel, ble ikke helt klar. Men den står der som et monument over alt de sammen har skapt her i over seksti år. Er du på disse kanter, så må du besøke dette unike stedet med sølv av ypperste klasse, bilder, kunst og for ikke å snakke om alle rom du kan vandre inn i. Det var som en reise å gå fra rom i tusenogennattstil, til barndommens 60-tall, se sølvsmedene jobbe og beundre huset ikke minst.

Som du sikkert nå ser, så er ikke mine feriebilder som du kanskje hadde tenkt. De som kjenner meg, vet jo hva jeg søker på ferie da. Jeg har kost meg masse og dette er bare litt av det jeg vil vise fram. Mer kommer om du vil titte innom meg igjen.

12 kommentarer
    1. Helt nydelige bilder hos deg som alltid.. og natur; dyr og kunst er perfekte feriemotiver syns jeg.. Og så spennende med sølvsmie.. hun fikk jo trim også hun som lager den flotte veggen… Klem til deg og takk for titten <3

      1. Tusen takk du! Ja, den damen var jammen i farten skal jeg si deg.Hun er vel over åtti år nå, men det glemmer man fort. Men hun sier selv at hun håper hun rekker å bli klar med veggen før hennes dager er talte. Men man kunne bli litt redd for at hun skulle falle ned i sin iver etter å lime opp sine ting.Men hun holder seg jo i form. Klemsiklem til deg 🙂

    2. Å så masse fine bilder! På Juhl sølvsmie har jeg faktisk vært – men det er søren meg 27 år siden…. hmmm…… trenger nok en ny tur helt i nord! Takk for titten! God klem <3

      1. Tusen takk! Da vet du hva jeg snakker om, og stedet er enda mer utbygd nå enn den gangen. Flott å besøke stedet og alt omkring der i nord. Du fikser deg nok en tur snart du også! Klemsiklem 🙂

      1. Ja jeg er så fornøyd med alt vi har sett og opplevd i nord denne gangen også. Jeg drar gjerne tilbake til neste år. Ja, den sølvsmie er jo berømt. De startet opp i 1959 og fortsatt “bygges” det nytt! Hun inspirerte meg, for jeg også elsker jo å samle med meg ting, sette det sammen og lage noe av det som andre synes er ingenting. Hun brukte alt hun fant i fjæra, knuste glass, taurester, rustne spiker, kvister og skjell pluss masse annet som stein og deler til motorer! Så spennende. Håper hun blir ferdig med veggen sin, men samtidig håper jeg hun kan jobbe med den til hun er hundre! 🙂

    3. Jo, Randi – dine feriebilder er nøyaktig slik jeg har tenkt! Og helt etter mitt hjerte i tillegg! Gleder meg bare til å se flere! Mange gode klemmer <3

      1. Tusen takk. Kosa meg sikkelig i nord. Stadig er vi på farten om dagen, så det blir lite blogging enda. Ha en fin ny uke i september 🙂 Klemsiklem:)

    4. Her var det mye fint å se. Og du har vært vidt. Bildene nordfra var spesielt fine og den veggen fantastisk. Et innlegg som minner oss på at ingen ting varer evig. Liksom litt slik; husk å leve <3.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg