Kulderekorder?

Blir det det tro? Kulderekord? Jeg måtte le da jeg hørte Eli Kari Gjengedal på værmeldinga. Sånn kulde hadde ingen hatt siden syttitallet? Lurer på hvem hun tenkte på???? Her har det da jammen vært kaldt, mer enn en gang siden den gang, og vi bor i Østfold. Minus 27 var det i over en uke en gang på åttitallet!!!! Men det er heldigvis ikke ofte vi ser sånne tall.

Da jeg var liten, bodde jeg litt lenger inn i Østfold. Jeg var nesten ni år, og gikk til skolebussen i 31 minus. Ingen fikk være hjemme fordi det var kaldt. Det var bare å få på seg mer klær. Husker jeg følte meg som en ball der jeg skulle gå to kilometer til bussen. Skjerf over nesten hele ansiktet, for å beskytte seg, og doble votter. Jeg var heldig å ha en blårutete “døffelcoat” med teddyfor og den var god i kulda. Jeg kan ikke huske at jeg klagde. Men vi fikk være inne i friminuttene den dagen. Året var 1966, og det var kulderekord der da, med 34.7! Hva blir det denne helga? Neppe det samme.

4 kommentarer
    1. jeg tror dei melder utifra målestasjonene ,,det kan melde 5- hos oss og så blir det 9- vi har ikke målestasjon hos oss :=) barna i dag får ikke bli like tøffe som da dere (vi ) måtte bli ,i dag kjører dei barna nesten uansett hvor dei skal ,etter det sitter ungene inne ,jeg tenker på det hver gang vi kjører forbi fine marker ,ikke et skispor å se ,.i min barndom trakket vi egne løyper og alle var ute og renne,kan ikke huske vi satt inne grunnet kulde

      1. Vi var nok noen tøffinger. Ingen stoppet oss om vi ville ut i kulda. Men jeg husker jeg frøs av meg fingre og tær! Det var jo ikke bra. Akkurat i dag holder jeg meg inne. Synes det får bli mer rundt ti for å gå på ski. 🙂

    2. Hmmm – vet ikke om det blir kulderekorder her, men kaldt er det – minus 21 nå…..! Jeg kan ikke huske noe spesielt kjempekaldt fra jeg var barn, men det var iallfall mer vanlig å være ute uansett lissom! Ingen stengte skoler og sånn – ikke noe grense for når vi ikke kunne gå ut! Ungane idag blir helt klart mye mer pinglete – på mange måter……………! Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg