Leire?

Leire er artig og kan formes til det meste, bare det ikke er for tykt. Jeg er den heldige eier av en keramikkovn, men i denne uken har jeg prøvd meg på selvtørkende leir fra Europris. Nei, jeg får slett ikke betalt for å reklamere for dette. Jeg bare lot meg utfordre. Das, heter dette, og jammen var det gøy. Men å lage ansikter var ikke lett, for leien tørker ganske fort i kantene. Det ble fort sprekker ser du, men hva gjør det da? Jeg bare øver. Jeg er vant til leire som jeg kan forme i timer, og etter det kan jeg legge på mer leire. Her må det jobbes fort. Men dette kan jo bli litt rustikt.

Det mest vellykkede var å kjevle det ut. Her har jeg hengt det over et glass. Jeg dekket glasset med bakepapir, la den kjevlede biten over, klemte til her og der og formet det til. Så stakk jeg ut mange hull med et sugerør. Etter tørk over natten, kunne jeg skjære forsiktig vekk det som var ujevnt og pirke ut de sirklene som satt igjen. Med litt vann på fingeren fikk jeg kantene ganske jevne. Gøy å tenne lys i lykta, selv om den skal tørke enda 12 timer til. 24 timer skal det tørke står det på pakka, men lager du det tykt, så må det tørke i flere dager.

Så koselig å lage litt nytt. Høsten er her. Nå skal mitt får tørke ordentlig, og så får jeg se om jeg maler det eller ikke?

Om jeg anbefaler denne Dasleiren? Ja, det var artig. Her er det bare å bruke fantasien. Men husk du blir hvit på fingene av leira, og det drysser litt tørre biter etter hvert. Jobb fort, og vær kreativ.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg