Loffrester.

Det blir ofte rester av alt mulig hos oss. I dag rydda jeg litt i frysa og brått hadde jeg fikset en herlig kake. Hvordan? Rester av loff gjorde susen.

Men det var en stor pose med loff. Da var det bare å starte med å dele alt opp i passende biter. Halvparten ble krydret med litt salt og blandet med 3 ss olivenolje før det ble stekt i stekeovnen ved 180 grader i et kvarter.Man kan krydre det med chili og karry eller oreganno og andre urter, men jeg ville ha en ganske ren smak. Da passer det til alt. Så sprø og herlige. Lunsjen ble yoghurt med bananer, pære, bær og en haug med krutonger på toppen.

Så var det resten av det oppdelte brødet, ca. 200 g loff med skorper og det hele. Jeg vispet sammen 1 egg, 2 ss sukker, 3 mandeldråper, 1 ts vaniljesukker og 3 dl melk. Det  ble helt over brødet. Jeg vendte det rundt til alt var skikkelig vått og blandet inn rosinene til slutt. En brødform ble smurt med smør og brødblandingen ble trykt litt ned i formen. På toppen hadde jeg hakkede mandler. Puddingen ble stekt i vannbad ved 120 grader i ca. 1 1/2 time.

Da jeg vendte den ut av formen, gikk den litt i stykker, men hva gjorde det! Jeg velvet den på et fat og det ble så fint så. Puddingen serveres med en skje jordbærsyltetøy og litt saus, tørkede bringebær og en skje med yoghurt naturell. Tenk at rester av loff kan bli så godt. Ja, jeg måtte smake mens den var varm!

14 kommentarer

Siste innlegg