Mellom hegg og syrin….

Jeg har fortalt om det før, og jeg nevner det igjen. En gang for lenge siden så jeg et program om en skomaker. Han stengte arbeidsplassen sin noen dager i våren hvert år.

På døra sto det. “Stengt mellom hegg og syrin!” Han hadde så rett den mannen, for den stunden i våren varer ikke lenge. Her er heggen godt i gang i solhellingene allerede, og i går lyste det hvitt ved bekkefaret av allerede utsprungne blomster. Syrinen inne på skogen har klaser av knopper og det er ikke lenge før de også lyser lilla. Duften er så god å kjenne, og det gleder jeg meg til hvert år.

Blåbærlyngen har fine rosa blomster, så der er håp om en fin bærhøst senere i år.

Naturens egen asparges er snart klar til å plukkes. Litt etter litt ruller svanebregnene ut sine skudd.

Gjøkesyra er i full blomst, og jeg har allerede smakt noen blomster. Vakkert er det med alt det grønne, mellom hegg og syrin. Det er bare å nyte så mye det går.

12 kommentarer
      1. Ja, her er det nydelig nå med 18 grader i skyggen allerede. Skikkelig sommerfølelse. Det gjelder å nyte dagen. Klemsiklem til deg i våren 🙂

    1. Nydelige blomsterbilder. 🙂 Jeg visste ikke at den bregna var den norske varianten av asparges. Den skomakeren var en klok mann. Noen perioder er bare til for å nytes. Jeg liker veldig godt tida fra 17.mai og fram til St. Hans! Det er favoritt-tida på året! 🙂

      1. Tusen takk Karidansen. Ja, svanebregna kan spises om man ikke har ekte asparges i hagen. Jeg har en nabo et stykke i fra meg som har det. Plantene er eldgamle, men kommer år etter år med de fineste grønne asparges. Herlig med vår, det er litt favoritt over den tiden.

    2. Det var en klok mann! Gull verdt den stengetida der…heggen er skjønn nå!
      Fantastiske bilder av våren! Du får det til å bli så utrolig lekkert du..Klem og fin helg da! God 17. mai!

      1. Ja, jeg har aldri glemt det han sa. Heggen er som en drøm nå og syrinen kommer raskt etter. Det er bare å trekke inn duften og nyte! Klemsiklem til deg og ha en fin 17.mai!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg