Min vri, eplekake

Helg igjen, og det nærmer seg påske. Ute er det litt vel kaldt, men det blir vel snart varmere i været.

Jeg håper dette er min siste snøfigur denne vinteren!

Men inne er det koselig. Jeg har pyntet litt, og i går bakte jeg en herlig eplekake. Hvorfor jeg kan si at den er herlig? Fordi jeg allerede har smakt den.

MIN VRI, EPLEKAKE

175 g hvetemel

25 g mandelmel

100 g myk margarin

80 g sukrin

1 ts bakepulver

2 egg

Kjør alt sammen med hurtigmikseren. Har du ikke hurtigmikser må du kjøre smør og sukker godt sammen først med en miksmaster, og så tilsette det andre.

Legg et bakepapir over brettet til kakeformen og stram ringen rundt. Klipp vekk det som er til overs. Smør deigen ut over bakepapiret i bunnen av kakeformen med en slikkepott.

Skjær kransekakemasse i tynne skiver og legg det ut over kaken. Jeg brukte halvparten av massen, resten frøs jeg ned til siden.

Skrell og del opp seks epler i båter. Bland bitene med 1 ss vanlig sukker og 1 ss sukrin, pluss 1 ss kanel. Legg de lagvis over kransekakemassen. Hell litt flytende Vita Hjertegod i en tallerken og bruk en pensel til å «dutte» på litt smør på eplebåtene. Dryss over knust kavring. Stek kaken ved 180 grader i ca. 35-45 minutter.

Server den, gjerne lun, med karamellsaus, stivpisket krem eller is.

10 kommentarer
    1. Den kaka så kjempegod ut!🤗
      Her er det også masse snø enda, men sol i dag og det hjelper på.
      Ha en kjempefin Palmelørdag!🐥🐣

    2. Her var det dufter og inntrykk fra mange kanter. 🙂 Herlig.. håper det blir noen vårvarme dager fremover der i sør. 🙂 Har fått barn og barnebarn oppover, så det blir mye sånn fokus de nærmeste dagene. 🙂 Gode tanker… Klem 🙂

      1. Så koselig for dere med besøk. Ja, vi venter på vårlige, lune vinder, men de lar visst vente på seg. Vi tar det som det kommer denne påsken. Nyt dagene. Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg