Mindre sukker

Å trappe ned på sukker, er ikke lett. Jeg liker søtt, men det går. Jeg VET at det går. For en del år siden sluttet jeg med sukker i teen. Jeg trodde ikke det var mulig. Men jeg forsøkte! Vanligvis drakk jeg en kopp te med flere teskjeer sukker i. Så skulle jeg forsøke kunstig søtning da. Det smakte jo grusomt. Jeg bestemte meg for at jeg skulle gi te uten sukker et forsøk en uke. Det klarte jeg, og så kom lørdagen! Da skulle jeg belønne meg selv med en kopp te med masse sukker. Jeg rørte rundt og rundt i koppen og gledet meg. Vet du hva som skjedde? Jeg drakk en stor svelg og måtte gå rett i vasken og spytte det ut. Det smakte jo ikke te, men bare sukker! Etter det har jeg aldri hatt sukker i noen som helst slags te, og jeg liker det!

Hva synes du og krukka jeg har poseteen min i? Det er en sånn krukke med luftehull, som er til hvitløk. Hvitløk har jeg sjelden liggende, så min krukke, den fikk ta vare på teposene. Fint å bruke det man har i skapet.

 

 

 

23 kommentarer
    1. Jeg bruker honning til teen. Kanskje jeg skal slutte med det også. Sukker trigger smerten i kroppen min og må prøve å kutte litt.

      1. Mange gjør det og klart det er godt. Men husk at om du har varm te, så mister du visst all effekt av det sunne i honningen. Jeg spiser litt honning på en halv brødskive, et par dager i uka. Nok til å hjelpe meg litt. Den inneholder jo mange viktige antioksidanter. Det kan redusere risikoen for slag og hjerteinfarkt. Honning er visst også bra for synet, og jeg blir mindre forkjølet. Men vi kan ikke spise masse av det, for det er skikkelig søtt! Jeg har vokst opp med en onkel som drev med bier og hadde mange kloke ord om dette.

        1. Oi. Jeg blander honning i varm te. Da bør jeg jo slutte med det. Kanskje bruke den som pålegg isteden som du gjør. Takk for tipset:)

    2. Da jeg begynte å drikke te, brukte jeg fire teskjeer i et krus. Etter som jeg drakk mer og mer te, måtte jeg ta til fornuft og begrense sukkermengden, og kuttet til slutt all søtning. I dag synes jeg også at te med sukker smaker ufyselig. 🙂

    3. Først; for en nydelig header. Ja, smak er en tilvenning. Ikke mist sukker. Har man holdt seg unna sukker en stund, så er det ubehagelig å spise det. Sukker i teen er det nok flere tiår siden jeg har brukt. Men har tenkt jeg må ta opp igjen et kosthold nesten fritt for raffinert sukker. Koselig krukke å bruke til te :). Klem <3

      1. Tusen takk. Nå trengte jeg en ny header tenkte jeg, og krukka liker jeg godt. Ja, sukker med te klarer jeg ikke lenger, så det går an å slutte med sånt. Helt uten sukker i maten greier jeg meg ikke kjenner jeg, og det kunstige sukkeret fungerer slett ikke så godt til mine matretter og kaker synes vi. Jeg sier vi, for jeg har jo en mann som også har litt å si om matsmaken. Men å minisere på det raffinerte? Klart det går fint! Helt uten sukker blir så vanskelig i lengden. Jeg kjenner noen som holdt på med det. Når de var borte, eller skulle spise ute, så ble de som forbyttet av lengsel etter sukker i mange dager etterpå. De tillot heller litt og etter hvert ble det da enklere om de fikk litt sukker her og der. Men det er jo opp til enhver da.

        1. Kunstig søtning er bare fælt, men en kan bruke honning, brunt sukker (men noen er visst bare tilsatt farge), lønnesirup, kokosblomst-sukker osv. Nå er jeg lakrisgal, det er det som vil bli det verste. 🙂 <3

          1. Ja, det smaker ikke godt, så jeg har heller mindre sukker i alt. Å tilsette honning eller annet søtt, er jo heller ikke bra. For mye søtt blir det til sammen for meg. Lakris har jeg elsket, men det er det totalforbud mot for meg med høyt blodtrykk. Trist, men sant……

    4. det var en koselig krukke ,og jeg gjør som du drikker teen min uten sukker ,jeg sluttet å drikke kaffe etterjul og ville ikke begynne å drikke te daglig med sukker i og som du sier ,det går helt fint det

      1. Liker den krukken godt. Jeg fikk den av en venninne som nå er død, så den har ekstra verdi av den grunn også. Ja, te uten sukker er det minste problemet mitt! 🙂

    5. Det er kanskje 45 år siden jeg hadde sukker i teen..søtning har jeg aldri brukt…
      Jeg nyter selve te-smaken! Lykke til og fortsett med te uten sukker! Sukker er ikke bra for helsa …klem…

    6. Koselig krukke til teen, og fin ny header 😀

      Sluttet med sukker for mange år siden, og opplevde det samme som deg, sukker i te ødelegger smaken helt, og er ikke godt når en har vendt seg av med det ☺ Klem ❤

      1. Ja, litt nytt i toppen måtte til her også ikke bare tanker i hodet mitt! Ja, te er godt det. Uten sukker så smaker det jo te også! Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg