Minner fra barndommens jul

Det nærmer seg desember, og jeg føler at jeg ikke rekker det jeg burde. Men blås heller, jeg rekker å kose meg. Det er vel enda mer viktig. Vaske og rydde kan jeg gjøre etter jul. Nå skal pynten fram, litt etter litt, og det er så koselig. Jeg holder på norsk, gammel tradisjon med først advent, og så jul, deretter en lang romjul!

Men jammen blir jeg påvirket av nye trender jeg også. Da jeg var barn var det lys og pynt i lilla i adventstiden, og det var ikke en tanke en gang med rødt før lille julaften. Egentlig var det veldig koselig. Vi hadde en så stor forventning til det røde og jula! Men som sagt, tidene forandrer seg og jeg med. Her hos oss er det noen lilla adventslys. Jeg har ikke lilla kjøkkengardiner, løpere og brikker på bordene i lilla eller lilla pynt lenger. Det går for det meste i grønt og hvitt, og så litt sølv og messing.

Plutselig har noen engler kommet fram, og så julekrybben. Den hadde jeg glemt i helga. Det er jo allerede første advent. Noe rødt sniker seg fram gjennom desember og plutselig er det et julehus her også. Men jeg pynter ikke juletreet før rett før jul. Selv om jeg har kunstig, så skal det være på plass som den siste kosen, før jula ringes inn for meg. Minner fra barndommens forventning ligger visst i hjertet.

10 kommentarer
    1. Her i huset ble julegardinene hengt opp til 1 desember, og så var det lilla duker på bordene og lys i adventslysestaken på bordet. Til å begynne med hadde vi bare en papirjulestjerne i vinduet, som jeg har på loftet. Selv har jeg for lengst droppet lille, og går for rødt og hvitt fra starten av. Jeg er i rute til advent, men ligger litt etter skjema med resten uten at det bekymrer meg så mye. Ha en fin mandag, klems 🤗

    2. Vi hadde røde Adventslys da jeg var lita. Slike høye, tynne som sto i en adventsstake faren mim hadde smidd selv.
      Lilla begynte jeg først med i senere år, men nå hadde jeg ikke lyst til å legge på Lilla duker, og lys lenger jeg heller. Det passer liksom ikke med resten av adventspynten 😉
      Før så kom ikke julegardinene på kjøkkenet opp før lille julaften heller. Skjønner ikke helt hvordan jeg klarte så mye den kvelden 😁
      Kos deg masse, vaske kan vi gjøre siden. ☺️ God klem ❤️

      1. Ja, det er fint å tenke litt etter og i dag gjør vi det vi liker tenker jeg. Vaskingen tar jeg senere. Hjelp for styr vi hadde på lille julaften husker jeg, men vi ble alltid klare da også. Nå skal jeg kose meg litt også i desember og da skal det ikke være stress.Klemsiklem 🙂

    3. Jeg følger også barndommens “regler”, men har blitt litt mer slipphendt med pyntinga med åra…! Jeg har ikke lilla lys og lilla pynt i år – kjører hvitt stort sett! Så har jeg tatt fram noen store nisser i tillegg til all adventspynt! Storparten av julepynten kommer i løpet av siste uka, og juletreet pyntes bittelille julaften! (det var lillejulaftens jobb før, men siden ungene og jeg har feira “lillejul” på lillejulaften annethvert år siden jeg ble skilt, så har juletreet selvfølgelig måttet være ferdigpynta før det)! Klemmer <3

      1. Ja, vi forandrer oss visst litt vi også. Mine nieser smiler og ler av gamle tante. De har allerede all julepynten framme og det er julegensere og det hele. Men de har det fint, og det er jo det viktigste. Jeg liker den ventingen til nærmere jul jeg, så jeg fortsetter med det. Men det lilla har nesten blitt borte i adventstiden. Gleder meg til desemberkos. Klemsiklem:)

    4. Så koselige bilder, jeg er glad i lilla og har jeg lilla duker så blir de brukt. Jeg synes rødt er sterk farge og klarer det noen få dager før jul og i julen…Men lilla elsker jeg..Men elsker lilla hele året også da, i klær og ting og tang også.
      Ble fint hos deg, klem..

      1. Takk du. Ja, jeg liker lilla jeg også, men det blir ikke så mye av det her til advent lenger. Jeg har faktisk mer lille i våren!!! Ha en fin kveld. Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg