Mister lysta….

Nede for telling…….Virkelig! Mister lysta, det gjør jeg. Nyhetene er omtrent bare negativt, samtalen med naboer, familie og venner er om strøm, økonomi og atter økonomi. Ha en buffer, ikke dusj mer enn nødvendig, ikke vask klærne, dropp oppvaskmaskinene, ikke kjør bil, ikke, ikke, ikke……

Skal vi begynne å snu laken og sengetøy så vi kan bruke andre siden av det også før det vaskes? Skal vi droppe å vaske oss og bruke papptallerkener i kjøkkenet, droppe å besøke våre og ikke lage varm mat? Hjelp, for et samfunn. Jeg tror vi alle kommer til å bli deppa denne vinteren om dette fortsetter.

Klart vi skal tenke over hva vi gjør her i livet, men vi må da kunne leve også, eller? Vi sparer og sparer, men nå kan jeg ikke minke inn mer på verken strømforbruk eller  kjøring. Hva da? Naboen sa her om dagen at de hadde sluttet å se eller høre på nyhetene før de dro på jobb. De orket ikke starte dagen så trist. De fikk nok senere på dagen likevel. Men skal vi ikke holde oss oppdatert da? Jo, vi skal jo det. Men om det ødelegger oss, så er det ikke av det gode.

Vi trenger små pustehull innimellom med positive ord og tanker. Noe hyggelig hver dag skal i hvert fall jeg forsøke å gjøre. Jeg trenger noen godbiter for å fortsette. Hva skal jeg finne på? Jeg fant fram noen solsikker, kunstige sådanne, i helga. Så pyntet jeg litt ute på terrassen, det ble i hvert fall noe hyggelig å se på. Ha en fin uke dere, og husk et og annet pusterom fra alle bedrøvelighetene det MÅ vi ha.

14 kommentarer
    1. Ja, man er helt nede for telling nå snart……….og det gjelder mange!!!
      Bildene dine var flotte som vanlig ❤️ Det med sengetøyet tenkte jeg på her om dagen også.
      Jeg skiftet på senga til mamma og så var dynetrekket vrangt, jeg ble litt irritert på meg selv.
      Men så tenkte jeg – neste gang får jeg bare snu det! Spare litt vask…

      1. Dette er deprimerende for meg og mange andre kjenner jeg. Men vi får forsøke å finne noe koselig selv innimellom. Det er du flink til også. Klemsiklem:)

    2. Vi trenger pustehull. Jeg gikk fra arbeid til trygd dette året. Reduserte lønna mi med rundt 30%. Vi hadde overhode ikke god råd fra før. Men jeg unner meg en kjøretur når jeg føler for det Jeg tar en lang dusj når jeg hat behov for det og orker ikke la økonomi dominere tankegangen min. .Det finnes mange måter å ha gode opplevelser uten at det koster skjorta. I dag har jeg gått en flott tur og lett etter høsttegn.

      1. Så enig. Vi kan klare det om vi ikke gir opp. Litt, kan vi tillate, og mye er heldigvis helt gratis glede. Ønsker deg en vakker dag og lykke til med jakten på høsttegn. 🙂

    3. Orker ikke mer negativt jeg heller, så har begynt å fokusere hodet på alt som er bra istedet (selv om jeg passer på å ikke bruke så mye strøm og å kjøre så mye. Men farger og malerier og ting man kan drømme seg bort i er digg, skikkelig digg og så havner man i en egen liten boble som er så fin <3 De kransene dine er bare nydelige <3 <3 <3 Ha en god kveld fine du og dropp alle nyhetene <3 good klæm

      1. Ja, nå er det nok liksom. Jeg MÅ tenke hyggelige tanker og gjøre noe koselig. Tror jeg skal få inn litt høstfarger her i huset, og i dag tegnet jeg en juletegning. 🙂 Klemsiklem:)

    4. Jeg tenker som jeg etterhvert tenkte under pandemien – det er ikke alt som er nødvendig å få med seg av destruktive nyheter! Psyken min tåler faktisk ikke det! Så nå tar jeg en og en ting, og prøver å leve så smart som mulig! For å spare penger der det spares kan! Klem <3

    5. Vi er jo heldige her enda, men så har vi nok vann også. Allikevel har jeg en mann som er hard på å spare strømmen nå.
      Det viktigste vi gjør, er å ikke sette på flere ting samtidig, det sparer man mye på. Og setter på ting når det er billigst.
      Har ikke noe valg jeg, for han passet på. Men greit å ha det i ryggmargen tenker jeg så går det av seg selv etterhvert.
      Vi dusjer uansett ikke hver dag 😉😀
      Forstår godt at man blir lei. 😳❤️

      1. Ja, det varierer hva som gjør oss lei, men alle har vi vårt. Lurt å tenke seg om, men vi får jammen finne saker og ting som gleder oss midt oppe i dette. Vi klarer oss også, men man må tenke!!!! Noen dager blir jeg så lei, men så går det bedre igjen. Ute skinner sola og i morgen er det jammen allerede september. Gleder meg til høstfarger. Klemsiklem:)

    6. Så bra du fant noe som var fint og godt. Nydelige solsikker. En må ta seg fri fra nyhetene av og til, når det er så mye som peker slik som nå. Vi trenger noe som er godt. Vi trenger glede. Ikke bare bekymringer. Sender det ett lass av glitrende, oransje varme og gode farger <3

      1. Jepp, noen dager bare “lukker jeg ørene” og lar det stå til. Jeg trenger koselige ting for å trives, og da er blomsterpynt trivelig. Takk for det fine lasset med varme og gode tanker, sender deg en diger haug tilbake. Klemsiklem 🙂

    7. føler med dere som har så høge strømpriser,vi er ikke der ennå men jeg øver meg på å fordele strømmen utover dagen og uka ,ikke bruke oppvaskmaskina og vaskemaskina samtidig men hver for seg ,for oss vil det ha betydning for nettleiga for vi skal betale nettleige basert på dei 3 høgaste strømtopper i måneden ,men jeg tror også att mange kommer til å slite ,lage seg gode dager,fyre med ved ,er så glad vi har vedovn :=) kanskje vi skal grille middagen vår ute i dag ,det er jo koselig i tillegg billigere enn å bruke komfyren :=)

      1. Lurt å øve seg kanskje. Jeg har alltid tenkt økonomisk, men nå ble det liksom for mye press i alle retninger. Vi klarer oss nok alle sammen, men det kan bli vanskelig utover vinteren for flere. Godt vi har ullklær. Mat må vi ha, så det får vi bare ta. Ha en fin dag på din side av landet!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg