Mitt ego…..

FRAMPÅ ELLER?

Stikk fram nesa

og du skal få merke

at snart står noen der med en kniv.

Klar til å kappe alt som kommer,

klar til å stoppe alt nytt liv.

Du må for all del ikke tro

at du er noe.

Du må for all del tråkkes ned.

Stikk fram nesa for å leve,

og du vil møte motstand

og bli hundset med.

Stikk fram nesa

og brøyt deg vei.

La de andre ordne med sitt.

Har du mot,

så legg i vei,

ut i livets tøffeste ritt.

Stikk fram nesa

og ikke tvil.

Vær den du er,

men med stil…..

Dette diktet skrev jeg i 1995! Hvem er jeg egentlig. Hva var jeg, og hva har jeg blitt? Har du lest innlegget hos BforB?

Du finner det HER!

Hun lurte på hva jeg så når jeg var ute og kjørte og så ut av vinduet? Det fikk meg til å tenke på hvor mye jeg egentlig har forandret meg. Og det er ikke til det bedre!!!!Jeg var mye mer meg selv, og mer original som ung. Som voksen og eldre, har jeg moderert meg, for liksom å passe inn. Stadig fikk jeg høre at sånn kunne jeg ikke mene, sånn kunne jeg ikke si, og for all der jeg kunne ikke gå kledd sånn eller være med på det eller det! Men nå jeg har begynt å ta det tilbake, igjen. Hvorfor i all verden skal vi være som alle andre? Jeg er meg, og du er deg. Opp med hodet, tenker jeg nå. Dette bildet lagde jeg for over tjuefem år siden. Da forsøkte jeg å finne igjen meg selv. Men hva har skjedd? Så dumt at kan skal la seg trykke ned av andre. Jeg vil ikke tillate det lenger…….

20 kommentarer
    1. Det er så dumt av vi lar andre bestemme hvordan vi skal være. Tror mange av oss er “flinke” til det. Er vi kanskje ikke tøffe nok til å stå opp for oss selv, eller frykter vi konsekvensene. Slitsomt når det blir dårlig stemning osv.
      Nei, vi får ta det tilbake, det vil si, jeg har vel blitt flinkere til det som voksen, men kjenner jeg havner i samme fella gang på gang likevel. 🙂
      Stå på, for du er så flott person, og fortjener å kunne være akkurat den du er! God klem 🙂 <3

      1. Jepp, havner i fella rett som det er jeg også. Men noen ganger må jeg bare ta på maska, for å slippe trøbbel. Men å ikke våge å være meg, er vondt. Jeg skal ta tilbake det, eller rettere sagt jeg MÅ ta tilbake meg selv. Klem 🙂

    2. Flott – og ja, vi skal være oss selv! Jeg har også innretta meg veldig….. men de siste åra har jeg igjen kommet fram som ikke lik de andre – jeg er MEG! Klem <3

    3. Jeg unner deg SÅ å klare å hente inn den delen av deg som du har undertrykt.. For hva er det verste som kan skje om du er deg selv? Mistet du folk rundt deg? – ja da var de jaggu ikke ment å følge deg videre i livet, likevel. Tro meg – og klare å gi blanke f’en i hva andre mener om deg, er en fantastisk følelse – og det unner jeg deg som sagt..av hele mitt hjerte ❤️

      1. Ja, den jar jo vært det hele tiden med mennesker jeg har vært trygg på. Men det er bare det at man demper seg der også, fordi man har lært seg en rolle liksom. Noen har jeg mistet på veien ja, men jeg savner de ikke i det hele tatt. Når man blir skuffet gang på gang, er det best å gå videre. Takk for hyggelige og oppmuntrende ord. Klemsiklem og nyt din dag!

    4. Nydelig bilde og nydelig dikt. Vi skal ikke la oss trykke ned, men lett er det ikke. Jeg har lekt “A4” i flere ti-år. Tror blant anna det fører til den store slitenheten. Men det er mye psykologi i dette, ikke bare “de andre”, men det vi ble møtt med som små. Syns dette er enormt interessant. I hvert fall vil en aldri bli så flink på noe annet enn å være seg sjøl, med sine tanker og følelser. Og så må du huske at bilvindu aldri viser det riktige bildet <3. Veldig koselig at du linka til innlegget mitt. Jeg ble inspirert av ditt innlegg nå, skal prøve å få skrevet det ned en dag. Varm klem <3

      1. Tusen takk. Du skjønte det jeg skjønte. Vi kan se ut av bilvinduet så mye vi vil, men det er ikke alltid sannheten vi ser. Den går dypere. Jepp, meg jobber med meg selv og det er faktisk godt. Jeg tror neppe jeg klarer å bli sånn jeg vil, men jeg kan bli mer tilfreds. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg