Mobbing og diverse…..

Er disse bildene like? Nei, men de er av samme slag! Lønn! Men de oppfattes forskjellig!

Jeg blir lei meg om dagen jeg. Media er for  meg full av mobbing, stygge ord, bannskap og ekle saker. Ikke nok med at det er vonde kriger i verden, men jammen skal det være i all underholdning også!!!! Voksne som leker krig, forræder, usanne konflikter, utfrysing og så kaller de det ironi, komikk og moro? Hvordan skal vi få til nulltoleranse for mobbing i skoler, sies det? På tv og i andre media er det jo ikke annet. Man henger ut folk, man kaller folk de utroligste ting, man skriker og hyler, banner og kaller folk med kjønnsorganer, får andre til å dumme seg ut og gapskratter av det?

Men hva tenker barna? De ser også på tv, selv om voksne ikke tror de oppfatter det som skjer. De blir faktisk opprørte og usikre, pluss litt undrende. I den ene kanalen er det virkelig krig. Vi får lik til middagen, knuste hus til frokost og sårede, gråtende mennesker til kvelds. Ja, det er realiteten i dag, vi får det rett inn i huset, og det påvirker oss.

Men så kommer underholdningen!!!! Man tuller med tro og lære, man graver graver og sier at folk skal begraves levende, man setter opp feller for folk så de skal dumme seg ut, eller bli vettskremte. Noen skal spise ekle ting, andre skal gjøre det andre tvinger de til, noen skal fryses ut eller bemerkes med dumme kommentarer……..

Ja, det nytter visst ikke å forklare dette for en unge, eller kanskje for deg. Jeg er visst hårsår jeg, har ikke humor og er gammel!

Men barna, de forstår faktisk ikke dette. Alt det vi voksne ser på og fyller oss med, det gjør barna etter. “Vi bare tuller!” sier de, når de har ertet en annen. “Det er ironi! Vi mobber ikke, men gjør bare som vi ser og hører på tv og nett! Skjønner du ikke noe du da?” Nei, jeg forstår ikke lenger. Hvordan skal vi få ungene til å slutte å mobbe, når de lærer det av oss?

19 kommentarer
    1. Tankevekkende og helt på sin plass.
      De voksne er ikke gode forbilder, verken på TV eller i sosiale medier.

    2. Jeg er helt enig med deg, det er utrolig mye dritt på tv. Jeg ser veldig lite tv egentlig, og slike tåpelige, såkalte underholdningsprogram holder jeg meg langt unna! Slik det er nå, så orker jeg knapt å se nyheter også.
      Men jeg har lest over 90 bøker så langt i år, og holder nå på å strikke noen julegaver. Det tror jeg ihvertfall er mye bedre for meg og min mentale helse
      Ønsker deg en fin uke 🥰

      1. Nei, jeg ser heller ikke stort på sånt, men veldig ofte kommer det klipp for å reklamere, og de er jammen ille nok!!!! Nyheter er jo noe vi må følge med på, men vi trenger ikke få alt rett i ansiktet hele tiden!!!! Jeg hører mye nyheter i stedet. Lese er koselig og håndarbeider også. Kos deg videre i oktober 🙂

    3. Jeg ser ikke på TV, men det du tar opp her er overalt. Vi får krig servert til alle måltider, under pandemien tok jeg kraftig læring i hvor liten toleranse det er for å ha egne meninger, du skriver «andre skal gjøre det andre tvinger de til», man ble presset fra alle kanter til å la seg injisere med eksperimentelle vaksiner, selv om man opplevde det som alvorlig overgrep å gjøre uønskede ting mot kroppen sin, så var der ingen forståelse, som mobb kastet nesten enhver seg på og den som ikke ville være med på eksperimentet, den skulle. Dette har gjort enorm skade på menneskers psykiske helse. Veldig traumatiserende! Du nevner barn, jeg er så utrolig glad jeg ikke har barn, de har ingen forbilder lengre, ingen gode rollemodeller, de ser bare galskap. Bare her på blogg ser man enkelte bli ghostet, omtalt negativt og fryst ut. I all hovedsak er bloggere godt voksne mennesker, så det er jo helt absurd at det er slik. Men slik er det. Det har nok desverre gått for langt overalt iht mobbing, så nå er det nok ikke noen vei tilbake. Ikke noe oppløftende, men realitet. Så jeg tenker at de som har et snev av fornuft og medmenneskelighet igjen får bruke den tid man har igjen på planeten til å fokusere på det som gjør en godt. For meg er det musikk, venner, reise, min lille familie, naturen, farger og gode måltider. Stå deg vel kjære deg 🥰🐰

      1. Det er ikke ofte jeg skriver sånne innlegg, men nå fikk jeg nok plutselig. Tv bruker jeg til å se hyggelige filmer og naturprogram og selvfølgelig ser vi også nyheter. Men jeg er glad jeg kan skru av, om det er noe jeg ikke orker, og gjøre andre ting. Alle tåler litt sarkasme sa de på sporten for litt siden, men har de tenkt på at det de viser vil prege barn og ungdoms oppførsel? Barn ser også fotball. Voksne tåler mye, men vi skal gi de som kommer etter trygge rammer, mener jeg. Nei, du har nok rett, for det er visst ingen vei tilbake…… Ha en fin kveld i oktober. Klemsiklem:)

    4. Du kan så si, jeg ser nyheter men vurderer om jeg bør pause inn i mellom. Jeg fornøyer meg med klipp på en plattformene, av en som har kledd seg ut som en plante og som beveger seg når noen nærmer seg, men tenker samtidig på dårlig hjerte. Velger nok bort mye av det som sendes på tv, er glad for valga en har med å se på det en vil. Jeg orker ikke en gang «side ved side», eller hva det heter. Vi har et ansvar og jeg tenker på hvordan barn av i dag vil utvikle seg, for ser en forandring. Klem <3

      1. Uff, ja dette er ikke lett bestandig. Godt tv har en avknapp sier jeg. Tror det er viktig mer enn noen gang å finne ting som gir ro og glede for store og små. Ha en vakker kveld. Klemsiklem:)

    5. Noen ganger tenker jeg: Stopp verden, jeg vil av! Det er ikke så lett å skjerme seg når man blir proppet full av alt som bare gjør oss vondt, fra alle hold.

      1. Nei, det er uforståelig at de i den ene enden snakker vakkert om et mobberfritt samfunn og i det neste trigger til deg. Jeg forstår ikke lenger vår verden……

    6. Tusentakk – det er et viktig innlegg du har skrivi! Det er utrolig mye tett på tv og i andre kanaler! Jeg ser ikke på sånne programmer, og jeg tenker at alle voksne må ta ansvar! Det er da ikke nødvendig å finne opp mer og mer idiotiske konsepter? Verden er ille nok som den er! God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg