Møkk!

Noen ganger tenker jeg meg tilbake og da forstår jeg hvorfor jeg er som jeg er kanskje? Jeg vokste opp på gård og der var årstidene stadig et samtaleemne. I dag bryr vi oss ikke like mye om det, om vi bor i bystrøk eller inne i byen. Vi vil ha vår uten snø, ikke kulde, kunne sitte ute, nyte sola og ergrer oss om vi kjenner gjødselslukt. Men da jeg var liten tenkte jeg ikke sånn.

Vi elsket de kalde morgenene med skaresnø. Jeg tror det var fordi det gledet foreldrene mine. Pappa sto opp før sola rant, og kjørte møkk! Han var så lykkelig over at snøen fortsatt lå der hvit og fin. Pluss at den bar hesten, sleden med møkk og han, uten problemer. Når han spredde ut møkka, så han hva han gjorde. Der det var møkk, der var det klart. Når sola kom, måtte han gi seg, og vente til neste morgen. Da hadde den møkka som allerede var spredt ut, smeltet mye av snøen i de områdene. For en lykke, for det ble mer og mer vår. Vi barna akte på skaren i tidlige morgener. Jeg gikk på skole annen hver dag, men var likevel tidlig oppe de dagene jeg hadde fri. Man måtte jo ta vare på dagen, gå på ski så lenge det gikk, skjære ut snøblokker og bygge snøhytter og ake på saltpettersekker.

Vi ergret oss ikke over at det kom en snøbyge i april, eller at det tok tid innen vi fant hestehov. Vi smilte av å se fjorårsgresset titte fram i solhellinga, se tranene danse på de snødekte jordene i skogkanten, høre bokfinken og lytte etter stærens sang. Kvelder da sola hadde varmet hele dagen og smeltet snø på gårdsplassen, grusveier som igjen inviterte til å hoppe tau eller paradis, kram snø til snømenn og ikke minst fregner på nesa. Herlige minner, og ja det luktet møkk fra jordene. Men det var vår det……

15 kommentarer
    1. Så fine minner du deler. Fra da verden var mer opprinnelig. Da mye ga mening, ikke så mye underholdning – finne gleden i det som var. Takk for at du delte. Klem <3.

      1. Ja, det var en annen tid, selv om jeg ikke synes det er så lenge siden. Men vi levde nok litt gammeldags. Veldig fine minner for meg i hvert fall. Klemsiklem:)

    2. Ååå barndomsminner ♥ Ja, de er noe helt annet enn det blikket vi har på ting etter vi har blitt voksne 🙂
      Jeg er jo ikke noen gårdsjente, så har ikke de samme type minnene, men husker at årstidene i barndommen var anderledes enn nå. Klimaet har endret seg. Vi hadde mer snø, mer ordentlige årstider. Nå har de nesten blitt visket litt ut, i alle fall her på min kant av landet.
      Ha en herlig palmesøndag, og nyt dagen og gode minner ♥ Klemmer ♥

      1. Ja, livet og utviklingen forandrer seg, og vi med det. Rart det der med de mer stabile årstidene, den gangen, men det er bare å ta det som det er. Klemsiklem til deg 🙂

    3. Så koselige minner! Ja, jeg har stort sett bodd på landet, og å lukte møkk om våren, var også vårtegn. Men litt kjedelig når de kjørte det ut 16. mai 😉
      Ellers bodde jeg på en gård når ungene var små, og der hadde vi jorder rett utenfor huset, og når det kjørtes ut møkk fra oksefjøset, ja, da ble de nyvaskede klærne tatt inn, og alle vinduer lukket for å si det sånn 😀

      Bodde også på en gård da jeg ble skilt, og der hadde de griser. Samme dagen som jeg skulle ha innflyttingsselskap, så kjørte bonden ut møkk. Jeg skal si gjestene sprang fort inn 😀 Artige minner! God palmesøndag! Klem <3

      1. Ja, det var ikke når ikke folk tok hensyn til festdager og diverse, enda de visst det!!!!Fryktelig som det kan lukte, og særlig av bløtmøkka som nå kjøres ut. Da pappa kjørte ut møkka på snøen, frøs det til og det luktet slett ikke så ille. Men livet og utviklingen går videre, og ting forandrer seg klart. Klemsiklem til deg 🙂

    4. Veldig fine minner å se tilbake til 🥰 Ja generasjonene bak oss så nok annerledes ut enn vi gjør. Begge mine foreldre er fra landet, men det var kun morfar som hadde hest og jobbet i skogen. Hørte aldri noen av dem klage over de forskjellige årstidene, kanskje litt om sommeren når det var tørt 😉 Ha en fortsatt fin søndag 🥰

      1. Takk du. Ja, våre forfedre fulgte årstidene på en annen måte enn vi bymennesker gjør.Tørke var de redd for, for da ble det ingen god avling. Nyt påsken. Klemsiklem:)

      1. Tusen takk. Ja, det lukter mye mer i dag med bløtmøkk som stinker. Det var noe annet med litt tørr møkk på snøen. Den frøs til og det luktet slett ikke så ille. Kjører man forbi et jorde med bløtmøkk i dag er det jo grusomt!!!!! Klemsiklem:)

    5. Så koselige minner – og selvfølgelig har du helt rett! Hvorfor skal vi ergre oss så innmari over alt som “ikke går vår vei” lissom….! Helt unødvendig – våren kommer vel når den kommer! Klem <3

    6. Koselige barndomsminner. Er også vokst opp på gård (når man ikke ble flytta land og strand rundt) og den dag i dag elsker jeg fjøslukt og har ingen problemer med møkkerlukt fra jordene rundt her om våren 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg