Mosekos…

Reklame |

Mosekos var vel et nytt ord kanskje! Ja, jeg synes de putene av grønn mose inviterer til kos. I går gikk jeg nesten amok inne på hogstfeltet. De har felt ned alle løvtrærne, for at gran og furu skal få lys og luft rundt seg til å vokse. Mosen kom til syne under kvist og kvast.Massevis av fin putemose, som jeg kaller det. Til og med noen modne tytterbær fant jeg!Jeg plukket med meg krekling, tyttebær- og blåbærlyng også. Fint som en bukett i en vase i november.

Vått var de jammen i skogen, men alle juletrærne speilte seg så fint.

Jeg plukket to digre poser med det grønne, og så var det hjem til rensing for barnnåler og edderkopper. Joda, det er mye dyr i naturen, selv om det har blitt kaldere. Jeg legger alltid mosen på en hvit plate ute på terrassen, og når jeg har flyttet litt på det hele, titter det fram mange rare insekter og dyr. Drepe dem? Nei, det trenger jeg da ikke. De får kravle ut i naturen igjen helt av seg selv. Noen av lyngen ble til en krans og mosen dyttet jeg sammen i litt dype fat. Da kan jeg trygt vanne det utover, så det ikke tørker. Da beholder de den fine grønnfargen. Men ikke for mye vann, for da blir det fort mugglukt!

Jeg putta med noen bittesmå lys for å vise deg hvordan det kan bli med litt mose i en skål. Koselig å se på, men det ble litt for adventskoselig enda. Så her står de fatene med grønn mose uten lys nå framover en stund.

Håper du blir inspirert til å plukke inn litt fra naturen også. Jeg synes det er så koselig i november. Når frost og snø kommer er det jo for sent å sanke inn dette, så kom igjen! Kongler og  bjørkegreiner ble også med hjem. Bjørkekvistene skal bli hjertekranser. Jeg viser deg hvordan du kan lage det i årets julehefte, som jeg selger nå.Vil du kjøpe deg et advents/julehefte til litt hygge eller et bilde til å ha på veggen kanskje, så titt innom HER.

 

12 kommentarer
    1. Helt nydelig. Dette er så fint. Hjemmelaget er det best! Kjøpe gamle visne kranser fra Plantasjen blir ikke det samme…Klem til deg.

      1. Takk du. Ja, det er så gøy med naturmaterialer jeg har plukket selv. For meg er dette en tradisjon jeg har hver høst. Jeg skal binde kranser til sju graver, og da bruker jeg det jeg finner ute, før frosten kommer. Jeg er ingen perfeksjonist på dette, men jeg synes alt blir fint likevel.Mitt blir litt rufset i forhold til de man kjøper, men det er helt greit. I kveld har jeg laget kvisthjerter, så snart er det gjort for i år. Klemsiklem:)

    2. Fy søren så fint – og mosekos, det ordet likte jeg! Fineste mosedotter – flotteste dekorasjoner…..! Med fare for at jeg alltid sier det…. du er god altså! Klemmer i massevis <3

      1. Ble et morsomt ord det der. Tror jeg skal ta patent på det. He he!.Takk for hyggelige ord fra deg og kos deg på fredagskvelden. Klemsiklem😁

    3. nydelig og jeg har faktisk vært ute i naturen i dag og plukket litt,dei siste røde nyper ,desverre var det få igjen ,men litt ble det ,skal tørke dem så har jeg noe rødt til dekorasjon :=)

      1. Så koselig å plukke inn litt. Nypene er ferdige her for lenge siden, og resten har fuglene spist. Nyper er vakkert i dekorasjoner det.Her skinner sola i dag også, så det kjenners ikke som november akkurat! 🙂 Kos deg i helga! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg