Myrull.

Jeg liker myrull. Når de hvite ballene svaier på toppen av stilken er det så mykt og vakkert å se på. Myrull er fint å tørke, lage buketter og kranser av. Men da må de plukkes før de har begynt å gi slipp på de hvite frøene.

Husker du historien om myrullpiken? Eventyret het “De tolv villender”. Brødrene til prinsessen har blitt forhekset, og for å få de tilbake må hun lage luer, skjorter og kluter av myrull til dem. Det er et ganske leit eventyr som jeg fikk lest for meg da jeg var liten. Jeg husker jeg undret meg på hvordan den prinsessen klarte å karde og spinne garn av myrull?

I gamle dager ble myrull kaldt fattigmannsull. Det ble samlet inn og brukt i puter.

10 kommentarer
    1. Myrull er veldig vakkert der de vaier i vinden 🥰 Så mye av det når familien var å plukket multer på myrene.
      Jeg husker vagt det eventyret om Myrullpiken. Håper du får en fin lørdag, klem 🤗

      1. Synes de er så vakre. Jeg måtte google det eventyret og lese det, for jeg husket ikke alt jeg heller 🙂 Ha en fin kveld. Jeg koser meg på tur. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg