Natta!

I dag måtte nissen og all julepynten legge seg til å sove. Nå er det over for denne gang i vårt hus. Vi fulgte tradisjonen med å holde jul til 13.dag. Noen har jo tradisjon på 20.dag. Koselig det også, for det har jeg vokst opp med. Jeg er faktisk ganske skremt over hvor fort våre tradisjoner går i glemmeboken. Mange fjerner alt som har med jul, nesten med en gang det nye året har startet? De skylder på at de startet opp i desember og nå er det nok? Hvorfor det da? Har de pyntet med ting de egentlig ikke liker? For mye av det røde, eller for mye pynt kan gjøre det litt voldsomt kanskje? Jeg koser meg med det hele, på min måte. Først har vi advent med kos og hygge, der vi kan plukke fram litt etter litt og kjenne at julestemningen brer deg i huset. Jeg er nok gammeldag og liker vår norske jul. Nok om det. I dag var det tid for å rydde vekk. Ikke ante jeg at det var så mye framme, før jeg samlet alt på stuebordet.

I går var det Helligetrekongesdag. Her har det vært fullt hus både lørdag og søndag. Vi har spist opp massevis av restemat og kaker, skravlet og kost oss i julepyntet hus for siste gang denne jule. På kvelden, da alt var stille, tente mitt trearmede lys for siste gang i jula, og nå fikk det brenne ned. Jeg tømte den siste flasken med julebrus, spilte julemusikk og hadde min egen lille fest på karameller og sukkertøy. Jeg synes alltid det er vemodig å rydde vekk jula. Mange tanker om tidligere julehøytider og minner om de som ikke er her lenger kommer da. Det er godt å tenne lys og tenke litt før man starter det nye året på ordentlig. I kveld vil mitt juletre bare ha lysene igjen og i morgen tenner jeg det ikke når jeg står opp. Nå er det slutt. God natt til jula og alt den har med seg. Sov godt til neste gang. Takk for nå!

10 kommentarer
    1. jeg synes også att mange pakker vekk julen for tidlig,dei liksom snur tradisjonane og pynter heller tidligere enn vi gjorde før.Jeg holder 13 dag jul jeg også,men av praktiske årsaker ble det 11 dag jul i år,men jeg liker som du den koslige norske julen i rødt jeg

      1. Synes det er rart hvordan ting forandrer seg så fort. Jeg liker å vente inn jula. I desember har jeg mye grønt og hvitt og rett før jul kommer det røde. Lei, rekker jeg da ikke å blir en gang.
        Litt slingringsmonn har jeg også ofte, men jeg rydder da ikke vekk i romjula, eller dagen etter nyttår. Men sånn har det visst blitt for mange. I dag lyser fortsatt juletreet, men i morgen er det over for oss. Jeg gleder meg allerede til neste jul jeg.

    2. ja jeg ser også fram til neste jul,med håp om att den blir bedre enn i år.Å sitte ved sin far i dagene før jul for så å se han sovne inn 1 juledag er ikke noe jeg vil oppleve en jul til :=) i morgen skal han bisettes ,så får jeg begynne å ta livet tilbake etter det,men det vil nok ta litt tid

      1. Du fikk jo en veldig spesiell advent og jul i år. Dobbeltvemodig ble jo det. Nei, man ønsker seg ikke sånt. Men jeg tror det er viktig å ta seg tid til tristheten og vemodet også. Jeg har grått mer enn en gang ved juletid, i stille savn etter mine. Håper dagen i morgen blir så grei som den kan bli. Tenker på deg. Klem

      1. Juletreet lyser enda i stua og litt granbar og dekorasjoner gir julestemning. I kveld var det varm gløgg og kos. Tror nok juletreet slukkes for siste gang i kveld, og så får det bli hverdag igjen. Klem til deg 🙂

      1. Ja, enig, det blir så tomt. Men da finner jeg på annet som lyser opp. Kvister kan vi da ha inne og er vi heldige så kommer det grønne skudd ganske fort. Jeg er en sånn gul jyvel ute og den spretter med en gang den kommer inn nesten. Herlig at det lysner ute også! Ha en fin dag 🙂

    3. Alltid litt vemodig å pakke bort jula. Og som deg liker jeg godt de gamle tradisjonene. Føler det ble mer høytid og en annen spenning med slik det var når jeg var barn.
      Sjelden jeg fjerner jula så tidlig som jeg har gjort i år, men når det passer best sånn, var det også greit. :
      Kos deg i kveld! Klem <3

      1. Når jula er over så er den over føler jeg. Noen har jo jul ut denne uka også, det har jeg selv hatt mange ganger, men ikke i år. Min jul i år har vært fin, så da var det greit å rydde vekk også. Men vemodig er det alltid. Klem til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg