Omlegningen pågår….

Det er tungt å bære på mye! Jeg har for mange kilo nå. Bloggen min har visst blitt rene mat- og helsebloggen eller? Ja, sånn får det bli. Litt helseoppdatering sammen med annet jeg legger ut. Jeg jobber mot et mål, og målet er bedre helse.

Det er verst de første dagene. Ja, det er verdt det, uten tvil. Det er dessverre ikke første gangen jeg må legge om. Etter fylte 45 har det kommet på kilo etter kilo, ti kilo her og ti kilo der. Jeg har tatt av en hel del igjen, og gått opp alt og enda mer hver gang. Innen jeg igjen måtte legge om. Egentlig brydde jeg meg ikke om det tidligere. Overgangsalder og det at jeg ble eldre gjorde noe med meg. Jeg ble litt sløv med alt. Jeg godtok å ha litt ekstra på kroppen.

Men så kom sjokket. Blodtrykket ble for høyt! Ikke visste jeg at om du en gang har hatt høyt blodtrykk, så følger det deg visst resten av livet. Da jeg gikk med barn hadde jeg skyhøyt blodtrykk, og ble lagt inn også på grunn av det under svangerskapet. Men etterpå gikk jeg jo ned til normalen og blodtrykket var også normalt i årevis. Men da jeg etter overgangen begynte å legge på meg, så tittet det høye blodtrykket fra. Kroppen ble minnet om da jeg gikk gravid, og så var problemet på plass igjen.

Første steget er der verste, men så er man i gang. En skikkelig symbolsk klesvask må til. Nå er det sagt og “vasken” henger der til tørk, så alle her kan se det!

Jeg har mange kilo å ta av, men jeg tar en av gangen. Målet er å få en bedre BMI. Jeg vil ikke ha på meg at jeg er overvektig lenger. Det nytter ikke å tenke så langt fram, men ta en dag av gangen. Det er mange kilo å ta av, før jeg er nede på normalen, så det er bare å jobbe på. Føler det er godt å skrive det her. EN dag av gangen. EN DAG! Husk det tenker jeg!

Jeg har ikke planer og at jeg skal ned til det jeg veide i ungdommen. Da var jeg undervektig og det er ikke bra. Jeg vil bare ikke ha høyt blodtrykk. Klart jeg kan blåse i det og spise tabletter resten av livet. Men om jeg klarer å gjøre noe selv for helsa, så bør jeg vel det, eller?

16 kommentarer
    1. det beste er å gjøre noe med det så en slipper tabletter,men det er neimen ikke lett ,jeg er ikke veldig overvektig men en 3-4 kilo hadde vært greit å ta av for meg også så jeg jobber med saken jeg også ,men jeg tror du er litt flinkere enn meg :=)

      1. Nei, det er ikke lett og det er virkelig noe jeg vil jobbe med likevel. Du er nok like flink, men ting tar så tid. Jeg er visst litt utålmodig. Øvelse det også, øve på tålmodighet og ta et steg av gangen.

        1. Da enten drikker du for lite væske, eller så spiser du feil mat de dagene.. hvit fisk eller kylling med grønnsakblanding!! Det blir masse mat og lite kalorier 😜👍🏾

          1. Jeg får nok prøve det igjen en gang til, men nå. Disse ukene skal jeg følge denne matplanen jeg har lagt opp, for den ser jeg at virker, heldigvis. Takk for tips. Det satte jeg pris på 🙂

    2. Å ja – vi må gjøre så mye vi kan for helsa vår! Og klart det er mye bedre å gå ned i vekt og få orden på blodtrykket på den måten, enn å blåse i det og bruke medisiner! Dette klarer du – jeg heier på deg! Gooood klem <3

      1. Ja, det er en innsats jeg vil gjøre. Orker ikke tanken på tabletter, før jeg har forsøkt noe annet. Jeg vil få det til. Takk for oppmuntringen. Klemsiklem:)

    3. Å få en bedre BMI og et bedre blodtrykk er bra å kjempe mot 🙂 Et mål! Det er ikke enkelt å legge om livsstilen – men det går an det er sikkert og visst 🙂 Sakte men sikkert… Det er så enkelt å gå OPP i vekt og ikke så enkelt å gå NED i vekt…
      Dette klarer du !! klem

      1. Så sant. Det er enkelt å gå opp ja. Jeg kunne klart det veldig fort. Men nå er det helsa foran alt, så jeg skal klare det. Takk for oppmuntringen. Klemsiklem:)

    4. Det er så altfor lett å legge på seg, og jeg har gjort det selv, men blodtrykket har jeg hatt høyt i mange år, så der må jeg ta medisiner uansett nå. Har ikke vært overvektig, og er det ikke nå heller ,men hvis jeg ikke gjør noe nå, så ….
      Flink du som har tatt tak i det, og som deler det med oss.
      Klart du kan dele det også, er litt godt som du sier å få det skrevet ned, og da presser vi oss selv litt mer også 🙂 Klem

      1. Ja, jeg tenkte at det ble mer krav til meg om jeg delte det. Det føles helt greit. Får jeg ikke ned blodtrykket med mer vektnedgang, så må jeg finne meg i tabletter, men jeg vil forsøke først. Motivasjonen ble sterk da. Lett er det ikke, men jeg har klart første uke, og er fortsatt motivert. Jeg gleder meg over hvert 100 g som forsvinner. Så får jeg ta dommen når den kommer i mars en gang. Takk for oppmuntringen. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg