Papirroser, DIY

Har du forsøkte deg på roser av papir noen gang? Vi lagde det da vi var små. I år fikk jeg tak i litt kreppapir i en hobbybutikk, og fikk lyst til å prøve det igjen. Har du ikke mulighet til å få tak i kreppapir så går det fint med trakteposer også. Den rosen til venstre er laget det.

Du klipper ut mange bladbiter og legger de på hverandre utover og utover, så bladene overlapper hverandre. Lim gjerne sammen nederst på rosebladene og dra bladene forsiktig utover. Surr alt sammen med en bindtråd til slutt. Fukt rosen med litt vann fra en dusjeflaske og mal den forsiktig med akvarellfarger. Har du ikke det, så kan du bruke litt rød konditorfarge blandet med vann.

Kreppapiret klipte jeg i strimler på ca. 5 cm x 30 cm. Her brettet jeg papirremsene i bretter på fem centimeter og klipte buer nesten helt ned. Så var de bare å snurre i vei. Etter første remse festet jeg det med en papirteip. Så fortsatte jeg med blader til jeg synes rosen var stor nok, og festet det med bindtråd. Litt tid må man bruke på å trekke i papiret så rosebladene står litt ut. Da jeg var liten husker jeg at vi dyppet kreppapiret i vann, så vi fikk fine sjatteringer i papiret. Men det gir fra deg så mye farge at det orket jeg ikke nå. Husk å bruke hansker om du vil forsøke det, ellers har du røde fingre til nyttår!!!

Dette ble morsomt til pynt sammen med furukvister og kongler.

11 kommentarer
      1. Tusen takk du. Jeg har mange minner om kreativitet fra da jeg selv var liten, og det er jeg glad for. Vi lagde alltid pynt til jul hjemme. Det blir liksom ikke jul for meg om jeg ikke planlegger og fikser noe selv. Gøy er det også. Klemsiklem 🙂

        1. Ja, det skjønner jeg. Høres veldig koselig ut. Det gikk mest i glanspapir og julekorger og lenker da jeg var lita. Følte aldri jeg fikk det til så bra. Papir som gikk i stykker og lim på fingrene og slikt :D…

          1. Ja, det er fine minner som vi snakker om den dag i dag. Ikke alt ble som vi ville heller, men noe ble veldig bra. Vil lagde limet selv med hvetemel og vann, og det var klin det. Det tørket aldri heller. 🙂

    1. Så flotte roser! 😍
      Kreppapir ja, det husker jeg vi brukte. Har helt glemt det til jeg leste dette 😊 Får jo lyst til å lage ting sjøl av det du viser oss 😀 God klem 🥰❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg