Poteter er mat

Hva gjør vi med rester av poteter? Spiser du i det hele tatt vanlig kokte poteter? Poteten kommer opprinnelig fra Andesfjellene. Der dyrket Inkaindianerne den både som mat og en gudegave. I Europa var det ikke lett å innføre den. Men da de franske “potetprestene” som de ble kaldt, snakket varmt om poteten som hjelp mot den tids hungersnød ble det fart på dyrkningen. De kongelige tvang bøndene til å dyrke den. På 1700-tallet ble det for eksempel befolkningsvekst i Norge, fordi de begynte å spise poteter.

På høsten i 1996 fikk jeg med en liten bok med 100 potetoppskifter da jeg kjøpte ukebladet Allers. Så spennende. Jeg bakte til og med en kake med poteter i den gangen. Skulle ønske  noen slo et slag for potetene igjen. Kokte poteter er sundt det! Men hva gjør vi med å kokte poteter som er igjen etter middag tenker du kanskje. Knus de lett og legg de i en pose i frysa. Så har du base til potetmos. Eller hva med å lage deg noen potetlomper som du kan steke i stekepannen. Oppdelte kokte poteter kan stekes til middag eller lunsj. Legg skiver over en kjøttform og dryss over litt ost, eller bruk det i en suppe. Har du poteter så har du mat het det før. Jeg tror vi må begynne å tenke sånn igjen.

6 kommentarer
    1. Noen poteter kaster jeg for de er ikke gode å varme opp igjen… men har jeg en plan så lager jeg lapskaus eller potetmot av de 😀

      1. Hmmmmm. Trenger ikke kaste kokte poteter vennen. Klask de flate, fyll på med reven ost og litt krydder, inn i stekeovnen og så har du tilbehør som smaker!!!! Du MÅ prøve potetlomper i stekepanna også. Gull det! Klemsiklem 🙂

    2. Jeg slår absolutt et slag for potetene. Jeg kaster aldri mat, og jeg spiser poteter i alle varianter, fra vanlig kokt, til oppstekt kaldpotet, potetmos og råstekt..med og uten krydder, i omelett, potetkarbonader.. potet er digg!! ☺️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg