Slutt for i år

Så var påsken over for denne gang og det er vel bare å pakke ned både egg og kyllinger, harepuser og gule lys. Men jeg har i hvert fall kost meg masse.

Påsken har bydd på alt fra sol og tåke, til snøvær og vinterfølelse, men mest solskinn!

Søta Bror  i Smögen kan det med å brenne “påskbrasa” på påskeaften. Ungdommene hadde bygd og snekret dette tårnet i flere dager, og endelig var det klart. Massevis av mennesker hadde samlet seg for å se de klatre opp, helle på tennvæske og tenne det fra toppen av. De klatret litt nedover, og tente en ny del og så brant det plutselig som bare den.

Det ble varmt og lyst av flammene, men så stille. Alle sto der og gledet seg over at lysere tider nå kommer.

Denne dagen går ungene med lighter og brenner ned alt gress mellom fjellknauser og svaberg. Litt rart for oss, men dette er deres tradisjon her. Juletrærne  de har spart siden jul kom fram, og de ble brent i et eget bål. Gjett om det gnistret og lyste rundt oss.

Til slutt var det litt fyrverkeri. Mørket kom, og da bega alle seg stille og rolig tilbake til sitt. Ikke noe bråk, ikke noe skrål, men et felleskap av mennesker i våren. Bålet brant hele natten, og det ble holdt vakt for at det ikke skulle skje noe alvorlig.

 

6 kommentarer
    1. Hos meg får påskepynten stå noen dager til før de går i dvale til neste år. Pleier alltid å la det stå litt lenger, akkurat som jeg gjør med julepynten 😉 Om noen uker så feirer jo svenskene og danskene Valborg, og da tenner de også bål. Jeg har vært med på det en gang for lenge siden, og det var veldig koselig. Ha en fortsatt fin tirsdag, klems 🥰

      1. Mitt blir også stående enda noen dager, men litt ryddet jeg vekk i dag. Koselig en stund med det gule. Ja, Valborg høres koselig ut også. Jeg pleier å se det på svensk tv den kvelden. Etter det kommer jo mai du skjønne, milde….. Klemsiklem:)

    2. det var veldigt til bål hos søta bror,nesten litt skummelt men rekner med det var godt med vakthold:=) skulle brent noen tørre tuster vi også ,men det blåser litt så vi har ikke gjort det,kan fort bli for mye .
      Jeg tok bort det lille jeg hadde av påskepyntt i dag ,jeg har liksom ikke den helt store tradisjonen for masse påskepynt jeg ,vi har hatt noen dagsturer med bobilen og bruker mye tid ute ,så sånn sett ser vi ikke så mye av pynten inne :=)

      1. Ja, det var det livlig. Brannvesenet var på plass, pluss andre som passet godt på. Følte det trygt. I dag forsvant påskepynten min, og nå legger vi om til sommerdekk. Her også ble det en liten tur i slutten av påsken, så nå er det vår. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg