Sukker eller salt?

Himmel eller hav, grus eller asfalt, vinter eller sommer, sukker eller salt? Vi liker forskjellig. Det er to ting jeg tenker på om dagen. Sukker eller salt? Det  er ikke lett å kutte ned på noe av det. Salt har jeg minisert for lenge siden. I og med jeg har hatt høyt blodtrykk og vann i kroppen, så er  mye salt nei! Jeg klarer meg fint uten mer enn det som naturlig er. Litt salt trenger vi. Jeg har aldri hatt salt på bløtkokt egg, og jeg synes egget smaker egg. Når jeg ser hva andre har på egget sitt, så må det da bare smake salt, når eggeplommen ser ut som om den har fått snø!!!

Sukker er det verre med for meg. Men noe sukker MÅ vi også ha, for kroppens celler trenger det for å leve!

Jeg er så glad i søtt. I det siste har jeg nok en gang forsøkt å trappe ned på bruken av sukker. Jeg klarer det fint i noe av maten. Men så kommer det til kaker og desserter da, som jeg sikkert ikke burde spise heller. Men da blir jammen livet for kjedelig. Det blir morsom klaging i familien når kanelsnurrene trenger et lass med melis på. Eller jeg prøver søtfattige kaker. Litt morsom er det også, for de unge i familien driver stadig med sånne utfordringer der det er forbudt med alt sukkeret. De er så standhaftige og smaker ikke et kakestykke om det er sukker på, eller i det.

Jeg klarer det fint uten sukker for en stund. Men i helga spiste jeg kake, SØT kake! Min mors kake!!!! jeg var på besøk og greide ikke motstå det. Hva skjedde da? Kroppen skriker etter mer og mer sukker. Så rart? Vi glefset i i oss resten av brente mandler etter jul den kvelden, så det ble et skikkelig sukkerkick. Man blir helt slått ut av det etterpå. Mye sukker trigger til MER sukker. Ikke annet å gjøre enn å fortsette med nye tak. Litt sukker er greit, men jeg må ikke være grådig. Nei, jeg tar IKKE mer sukker for å holde søtnivået på topp.

Jeg tok en test her om dagen, og da var jeg litt stolt. Den sa at jeg var slett ikke verst når det kom til innsikt i matinntak og opplegg! Vi er alle unike. Dette fikk jeg etter testen:

“Dine behov kan være helt annerledes enn andres, og det er derfor det ikke alltid har noen effekt å følge et standard kostholdsopplegg. Du er jo ikke standard. Du er unik og har unike behov som du må finne ut av selv. Det er blant annet ganske viktig å vite hvordan blodsukkerresponsen din er og hvordan du skal tolke hormonelle signaler, f.eks. sult- og metthetssignaler.”

Vil du ta testen finner du den HER.

10 kommentarer
    1. Disse greiene, det er ikke alltid like enkelt. Har erfart at har jeg en god blanding av protein, karbohydrater og fett, blir ikke behover for søtt så stort. Har lest om at når kroppen får sukker kan en sopp vi har i kroppen utvikle seg til at vi føler vi trenger mer søtt.
      Testen din tror jeg på, tror du er spesiell, positivt spesiell :). Klem <3

      1. Så sant. Det er best å spise vanlig og sunn mat når lysen kommer over en. Ja, den soppen har jeg hørt om, men jeg har ikke sånne symtomer, heldigvis. Tusen takk og ha en fin kveld 🙂 Klemsiklem:)

    2. Vi trenger jo alt det det, men viktig med balanse:) Ser ut som du klarer det bra:)
      Min yngste datter har også kuttet saltet i maten. Og det ser ut som det går bra:)

    3. Hvis jeg skal være ærlig, så er det nok saltet jeg sliter mest med å kutte ned på. Ikke det at jeg drukner maten i salt, men jeg liker å kjenne smaken 😉

    4. Litt sukker må man ha, men jeg tenker som så at det får jeg gjennom vanlig mat! Det er jo mye det er sukker i! Og så er de jo noe som heter 5 stk figursjokolader fredag og lørdag her i huset….! Ellers bruker jeg mye sukrin istedet – syns det går like bra! Men så er det jo ikke mye jeg baker så det er ikke så stort problem for meg! Jeg tror ikke man skal være fanatisk altså, men han jeg var sammen med fikk diabetes og da kom jeg lissom inn i opplegget fordi vi måtte! Klem <3

      1. Ja, du sier noe. Det er bedre å gjøre forandringene før det kommer sykdom. Da slipper man kanskje.:) Litt smågodt på lørdag er greit her. Jeg har brukt litt sukrin, men det er en uvant smak. Den smaken “jobber” jeg med, og det går bedre og bedre. Det er mye søtt jeg har sluttet med, og det savner jeg slett ikke. Nei, fanatisme er ikke bra noen gang. Akkurat nå er jeg ekstra streng med meg selv, på grunn av den legetimen. Jeg MÅ få kontroll på det blodtrykket, og da kan jeg ikke ha for mange kilo ekstra. Så mitt opplegg nå er jo helt nødvendig. Etterpå kan jeg heller ikke slappe helt av. Litt oversikt her, så går det nok bedre. Ha en fin dag! Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg