Svunne tider, igjen…

I dag gikk jeg en morgentur i skogen. Der fant jeg ei gammel bøtte, og så var tankene mine i gang igjen. Jeg så for meg noe fra gamle tider. Ei budeie som bar bøtta av sted til sommerfjøset for å melke. Først blåste hun på lur for å lokke til seg dyra.Hennes morgenstund startet tidlig, og ekkoet fra gamle dager satt i skogen omkring der denne bøtta lå i mosen.

Når melkingen var over var det tilbake til huset, og så skulle melken separerer. Det ble laget både smør og ost.

Etterpå vandret hun kanskje ut for å se til dyra, lytte til fuglenes sang og plukke myrull i de fuktige områdene bak sommerfjøset. Tenker du sånn om du finner noe i fra svunne tider?

Med litt fantasi kan man få til mye!

Kanskje du lurer på hvor mye forberedelser som må til for å ta sånne bilder? Jeg hadde en anorakk på meg og et stort tynt sjal i halsen, pluss at jeg hadde et tynt pynteskjerf til genseren min. Jeg hadde ikke planlagt dette i det hele tatt. Pynteskjerfet ble skaut, det store sjalet ble skjørt sammen med anorakken som jeg knyttet armene på bak på ryggen som til et forkle, og så var det klart. Med farger ser det ganske bedrøvelig ut, men i sorthvitt synes jeg det fungerte.

6 kommentarer
    1. Så herlig innlegg, og bilder! 😀🌹
      Det ble veldig flott med bildene i sort/hvitt. ☺️
      Koselig å lese, og ja, jeg ser slike ting for meg når jeg ser gamle hus og ting 🥰

      1. Tusen takk. Jeg bare måtte “dokumentere” det på min måte. Jeg rakk en lang tur før regnet kom og det var så deilig. Nyt dagen! Klemsiklem:)

    2. dette ble et innlegg som lette frem et smil :=) koselig lesning og nydelige bilder som gir en godhet inni en :=) jeg kan godt drømme meg inn i tider som var ,men har aldrig tenkt eg kunne lage en historie av det

      1. Hjertelig takk. Ja, der var jo bare på moro. Jeg har laget noen sånne bilder før og det er gøy. Ha en vakker dag. Her regner det nå og det er godt! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg