Takstein?

Hvordan lager man takstein av papp? Det ble litt undring før jeg fant ut at bølgepapp kunne duge. Jeg har startet på et nytt minihus. Dette er et hus som ikke lenger finnes i den virkelige verden, men det er et hus jeg aldri har glemt. En liten husmannsstue med sjel. Det hadde brun takstein, som sikkert var laget og brent på nabogården i mitt barndomsriket. Gamle, rustrøde takstein. Jeg rillet opp bølgepappen for å få litt liv i den. Så ble den malt litt og  klipt opp i strimler.

Da ble det takstein på huset. Jeg drømmer meg tilbake. På den trappa satt jeg ofte. Slektninger hadde det som hytte og hjem, før det en dag sto tomt. Da ble det våre ungers lekestue. Foran huset smeltet snøen først om våren, og den grå sementklossen foran døra varmet godt på en solskinnsdag. Om våren blomstret syrinene under vinduet i kjøkkenet, og revungene danset i skogkanten like ved. Aldri var vel himmelen så blå som i barndommen, og drømmene for fremtiden så spennende og levende. Dette var et hus jeg kunne bodd i, men sånn ble det ikke. Det var slitt og ødelagt, hadde vannlekkasjer i massevis og musene danset overalt. Men det så jeg ikke da jeg lekte der. Nå blir det et miniminnehus. Gøy å “se” det igjen.

10 kommentarer
    1. Åååå så fint det blei 🙂 Det førte meg tilbake i tid, Natheless – med et smil om munnen. De husa finnes snart ikke lenger og dette blei så fint!

      klems

    2. Å, så utrolig koselig minne, og for et fint hus du har lagd igjen. Må bare si det, for jeg blir sååå mektig imponert igjen over din kreativitet og evne til å lage slike minihus m.m.
      Får så lyst til å ha dem selv. Du kunne selge slike du 🙂

      1. Tusen takk. Ja, det huset har fulgt meg siden jeg var liten. Du må prøve det selv. Det koster jo ikke stort med fyrstikker, papp og litt lim! Veldig artig å lage. Det er vel ingen som vil kjøpe dette, for det er jo så slitt og sjabby!!!Mulig broren min får dette etter hvert. Jeg har visst nok hus!!!! Klemsiklem:)

          1. Ja, det gjelder å begrense meg. Men jeg vet noen som ønsker seg dette huset, så det skal gis bort snart. Tålmodig må man være, men det gir en egen ro å sitte der å pusle i vinteren. Ha en vakker dag. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg