Trær som faller….

Rart å se hvordan trær forandrer seg med årene. Dette treet ble kappet ned ganske mye for noen år siden. Det var råttent inni, og man var redd det skulle falle over noen som gikk der langs veien. For meg så skriker restene av treet. Se på det midterste bildet da. For i stammen er det mange hull som hakkespetter og andre fugler skal bo i, men nå er treet okkupert! Geitehamsen har overtatt. Hjelp, så mange det er av dem. Umulig å få klare bilder av dem, for de flyr fort ut og inn av sitt nye hus. De har “murt” igjen inngangen, og jeg tror neppe en fugl vil like seg der nå. Men til vinteren er det vel slutt, for  geitehamsen blir sjelden på samme sted to år på rad.

Et morelltre jeg  har fulgt i over førti år, hadde også tatt kvelden i sommer. En grevling hadde gravd seg inn under det, og det råtne treet seilte overende. Sånn er livet, man lever, og så er det over. Så rart å se. Jeg har tatt mengder av bilder av dette treet gjennom årene og gledet meg over gule, søte moreller om våren. Men nå var det altså slutt på det motivet. Jeg så det var noe rart da jeg kom nærmere. Først trodde jeg andre trær hadde vokst seg store og skygget for det gamle treet. Jo da, det gjør nye trær, men det var ikke grunnen. Treet hadde rett og slett knekt ned det.

Men nye morelltrær har fått masse lys i sommer og titter nå fram som en ny pynt på jordekanten. Det skal bli spennende å se om de kommer til å bære like søte moreller som det gamle.

6 kommentarer
      1. Takk du. Det fasinerer meg. Så mange gamle trær som står der år etter år, og så plutselig har de råtnet innenifra og faller overende. Nye trær kommer til, og lager skygger for de gamle som har gitt tapt…..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg