Vanlige folks tur?

“Når du blir gammel og ingen vil ha deg, sett deg på taket og la kråka ta deg.”

Sånn skrev vi i minnebøker i gamle dager. Ikke tenkte noen av oss på at vi skulle bli gamle før om hundre år, minst. Hundre år, det var uendelig lenge det. Jeg pleier ikke å ha sånne innlegg, men jeg kjenner jeg er provosert om dagen.

Hvem er vanlige folk? Er det de som tjener masse, de som tjener lite eller de midt i mellom? Hvem er vanlig? Uansett hva det er,  så blir gjennomsnittet av alle disse menneskene i hvert fall ikke vanlige de heller. Jeg føler meg ganske vanlig, men det visst ikke meg de tenker på. Min tilstand er visst bare som søppel å regne. De med inntekter mellom 380000 – 550 000,-kr er visst ca. gjennomsnitt. Men det er ganske så vanlig med enda mer! Hvor mange er det som ikke har tusenvis å rutte med i måneden? Ikke jeg i hvert fall. Ikke kommer jeg til å arve digre summer heller.

Nå begynner jeg å grue meg til å bli gammel, og det er ikke bra. I og med jeg slett ikke har hatt de store inntektene, så blir det visst å leve på brenneslesuppe og barkebrød når den tid kommer. Blir du minstepensjonist som meg, har du bare en brøkdel av det “vanlige mennesker” har.

Sånn ca. kr 200 000. Ingen snakker så høyt om den gruppen av eldre.

De gamle bør visst helst reise med isen om vinteren og forsvinne. Sånn gjorde inuittene i gamledager. Når de kjente at de ikke var til nytte lenger, satte de seg ut på isen om våren, og bare forsvant……..

Etter fylte 77, får en minstepensjonist mindre og mindre utbetalt, for da skal de jo egentlig ikke leve lenger eller? Gamle burde visst ha vett til å dø fort.

Jeg så et spørsmål fra banken her om dagen. “Hvor lenge har du tenkt å leve?” Hva i alle dager? Bør jeg bestemme meg for en dødsdag liksom. Når jeg blir så gammel, er det slutt på alt?  Hva med de som er under de vanlige, har de livets rett?

26 kommentarer
    1. Har du hørt på maken til spørsmål da!
      Og vanlige inntekter og vanlige folk, det er nok ikke oss.
      Jeg blir også provosert av at det er over 5 – 600 000 som er vanlig inntekt, da er jammen meg mange uvanlige.
      Og som for deg, så blir det noe sånt jeg sitter igjen med som pensjonist også. Blir mye å reise på ferie og shoppe for da gitt 😳
      Vi er heldige som ha flytter hit vi bor nå, for da har vi mulighet til å spare en del til pensjonisttilværelsen.
      Ihvertfall det vi håper å få til. Men skal alt gå opp i pris, så blir det jo værre.
      Vi er nok mange som blir provosert over slike uttalelser.
      Ser ikke ut som de vet om alle som ligger under grensa for vanlige folk 🤔
      Fint innlegg! Send det til avisene😉😀

      1. Oyda, nei, jeg er ikke noen debattant i avisene, men nå måtte jeg skrive litt om det. Det skremmer meg når man får spørsmål om hvor lenge du VIL leve, på tv-reklame fra banken????? Dette er ikke sundt for noen. Jeg har aldri bekymret meg før, men nå ser jeg mer og mer at er du så heldig å bli eldre, så skal det ikke bli lett nei. Takk for fine ord. Klemsiklem:)

          1. Der er vi enig,e og jammen skal jeg gjøre alt for at det skal bli en verdifull alderdom, selv om jeg ikke har det store pengene å rutte med. 🙂

            1. Ja, det skal vi gjøre. Jeg måtte skrive et innlegg jeg også, det kommer senere i dag 😉 Ble litt inspirert og frustrert sjøl 😀

    2. Når jeg begynte å lese “vanlige folk”, tenkte jeg først på personligheter og hvem som er “vanlig” sånn sett, men skjønte ganske snart at dette dreier seg om å klare seg med redusert inntekt som pensjonist. Veldig godt skrevet! Jeg aner ikke hvordan jeg kommer ut av det når jeg blir skikkelig gammel. Velger å ikke tenke så mye på det, men har en plan om å bli gammel… Eller eldre enn nå i alle fall! Som ufør har jeg allerede redusert inntekt, men vi klarer oss greit siden vi er to.

      1. Tusen takk. Ja, jeg ble ganske så irritert, og det er jeg ikke ofte. Jeg er jo også så heldig å ha en mann jeg lever med, men det skulle ikke være sånn at man må være to for å overleve alderdommen vel? Vanligvis tar jeg en dag av gangen, men det fikk meg til å tenke da det sto der svart på hvitt. “Hvor lenge har du tenkt å leve?”

        1. Huff, ja, la merke til det spørsmålet! Ikke bra! Samboeren min fortalte forresten i går at han hadde startet med pensjonssparing. Vi har forsikringer, men man vet jo aldri hvor lenge man får beholde hverandre, så det er nok lurt å tenke litt fremover. Det medfører jo ikke noe skummelt å tenke tanker, det kan heller gi trygghet.

          1. Ja, det var så feil formulert. Man vet aldri hvor lenge man får ha hverandre, så det gjelder å ha satt av litt til livets skyggesider også. Ikke skummelt å tenke på det. Vi tar en dag av gangen her i huset. Trygghet er det viktigste 🙂

    3. Leste akkurat i avisa i dag at gjennomsnittslønn i Norge er på 600.000
      Så da ligger mange veldig høyt og veldig mange lavt tenker jeg…
      Norge er oppskrytt!

    4. Et bra innlegg, Randi – det er ikke lett å ha utsikter til å bli minstepensjonist! Vanlige folks tur er jo rett og slett sprøyt…..! God klem til deg <3

      1. Takk du. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det før, men det spørsmålet om hvor lenge jeg hadde tenkt å leve, gjorde meg irritert ja. Klemsiklem 🙂

    5. blir bare minstepensjonist jeg også og er det vel nå også med min uføretrygd ,ja hva skal vi leve av ,for sjukeheimplassane skal halveres vi skal bo lengre hjemme ,vi skal leve så vi skal beskyttes så vi ikke får smitte vi kan bli dødsyke av ,vi skaql holdes i live selv om vi egentlig ikke skal leve ,men vi skal greie å bo hjemme ,leve lenge og stå i det på nesten ingenting,jeg sier det igjen ,alle politikere skulle vært tvungen til å leve på 220 000 et år så kanskje dei hadde sett hvordan forl flest har det

      1. Så enig med det siste der. De aner ikke hva de snakker om disse folkene. Man føler seg mange ganger helt maktesløs. Men sånn er visst livet, ingen av de unge tenker visst på at de selv en gang blir eldre…..

    6. Veldig bra fokus og innlegg. Eu setter fokus på dette med en ærlig finger og en sikker penn. Gode tanker til deg. 🥰 klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg