Bake kake?

Ikke all frukt jeg har kjøpt i det siste har vært like god. Jeg kjøpte en pose med epler, og det var slett ikke vellykket. Så harde og så sure! Da ble det epleskrelling hos meg.

Sju epler var det igjen. De ble skrelt og delt i båter. Jeg la dem i vann med litt sitron, mens de ventet på fortsettelsen. Skaller og kjernehus kokte jeg med vann et kvarters tid. Det var ca 5 dl vann med 3 ss sitronsaft og 3 ss sukker. Her må man smake seg fram etter hvor sure eplene er. Noen ganger trengs det mer sukker, andre ganger mer sitron.Om du lar barna eller barnebarna skrelle eplene, så kan det bli mye “kjøtt” igjen på skallet. Jeg er ikke så nøye selv heller, for jeg vil ha mer kos enn en ting. Etter å ha kokt et kvarters tid, silte jeg av saften og satte det til side. Dørslaget la jeg over en annen bolle og gned med en skje til alt eplekjøtt var ute. Det ble eplemos til havregrøten min et par dager, eller til en brødskive eller to.

Så ble det eplekake. Den er så enkel å lage, at det er ikke noe å grue seg for. Unger fikser dette som ingenting.

RANDIS EPLEKAKE

3 egg

1 1/2 dl sukker

2 1/2 dl hvetemel

1 dl havregryn

3 ss smeltet smør, eller olje

1 ts kanel

1 1/2 ts vaniljesukker

1 1/2 ts bakepulver

10 hakkede mandler, om du har.

Ha alt i en bolle og rør det sammen med en sleiv. La det stå på benken, mens du skreller og deler eplene i båter. Legg bakepapir i en form på 22 cm, eller bruk en paiform. Hell i all røren og stikk eplebåtene ned i røren i et pent mønster. Dryss over hakkede mandler. Stek kaken ved 180 grader i ca. 40-45 minutter. Følg med, så den ikke blir brent. Ovnene våre er jo ofte forskjellige. Dryss på litt perlesukker eller melis før servering. Du kan gjerne ha is, krem eller vaniljesaus til denne.

Eplesaften varmet jeg godt opp og serverte et glass til meg selv med rosiner og hakkede mandler. Så godt det ble. I dag fikk jeg tre ting på en gang, som et kinderegg. Varm saft, eplemos og kake!

10 kommentarer

Siste innlegg