En bamse blir til…..

Jeg liker å utfordre meg selv. I dag var det tid for å fikse en kakebamse. Om jeg ikke forsøker, så vet jeg jo ikke om jeg klarer det heller.

For tjue år sine kjøpte jeg et engelsk kakeblad, og bestemte meg for at en sånn bamsekake skulle jeg lage. Men årene de har gått, og ja jeg har laget bamser, men det har vært bittesmå av marsipan. En sånn skikkelig bamsekake, har jeg ikke fikset. I går bakte jeg kaken. Jeg fant en jeg vet er ganske stødig. En saftig kake med både smør og sukker i mengder. Jeg smaksatte den med vanilje, og prøvebakte muffins først. De ble jeg fornøyd med, og da havnet resten av kakedeigen i en brødform. Når den var kald, skar jeg den ut i passende biter og la det i fryseren til i dag.

Så var det å begynne å skjære ut frossen kake og bygge en bamse. Vaske hendene gjorde jeg en million ganger, for det nyttet ikke å bruke plasthansker til dette. Jeg måtte ha kontroll med både kake og kniv.

Jeg lagde en ostesmørkrem til “pels” og så var det bare å smøre i vei. Synes den ble ganske så søt. Nå sitter den i den iskalde fryseren og venter. Venter på hva? Om et par uker skal en liten jente ha den, Jeg skal bake en kake den skal sitte på, og pynte med forskjellige ting som sukkerpastablomster og sjokolade. Gleder meg allerede til å gjøre den klar. Ja, jeg skal vise den fram når den er klar.

12 kommentarer
    1. Å, du har virkelig masse tålmodighet! Gleder meg til å se hvordan den blir til slutt, men ser jo allerede ut som en veldig koselig bamse 🙂
      Jeg har lagd sommerfugl, tårnkake, lastebil, men aldri tenkt på bamse. Og nå er hverken tålmodighet eller energi til slik baking lenger. Men det er veldig artig. 😀

      1. Ja, det er veldig gøy, men det er ikke gjort på et øyeblikk. Jeg har aldri laget en sånn bamsekake før, så det var en utfordring. Men nå er det bare resten igjen. Gleder meg til å sette den sammen. Tanteprinsessen min skal ha barnevelsignelse snart, og da skal kaken på bordet der. Gøy å hjelpe til. 🙂

    2. Å så moro – den er kjempesøt! Du imponerer alltid! Jeg ser på Extreme cakemakers (eller hva det heter) på tv…… du er jo en sånn også du! Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg