Hellige Tre Kongers Dag….

I dag er det De Hellige tre Kongers Dag og mine julelys skal få brenne ned. I andre land i Europa har de fri i dag og de feirer med både kaker og gaver. Rart, men sånn er denne verden, vi markerer forskjellig.

Jeg har samlet de lysene som er igjen fra jul, og satt dem i en bolle med våt mose. Ja, de ble tent til foto til deg, for egentlig skal de ikke brenne før i kveld. Det er min lille rare tradisjon.Andre har jula til Tjuende Dag Knut, og det hender jeg har det også, men ikke denne gangen. Jeg har gjemt igjen litt julebrus! Det skal jeg kose meg, med mens jeg ser på skinnet i stearinlysene og tenker på denne julen og andre minner fra tidliger tider. Fortsatt skinner det i lys på juletreet inne i stua ser du, men i morgen er det over. Da starter hverdagen for meg….

14 kommentarer
    1. Å så koselig da..<3 Her blei jula ryda vekk 1.nyttårsdag..før hadde vi både pynt og juletre ei god stund ut i januar.. Ingen julebrus igjen heller..tok den siste boksen på lørdag… Kos deg med dagen vider <3

      1. Koser meg skikkelig her. Spillet et opptak av sølvguttene og nyter roen. All pynt på treet er nå ryddet vekk, men stjerne og lys skal få lyse til i morgen. Klem🎄

    2. et glass juelbrus igjen her også men inge levende lys for vi har kun brukt telys og dei brenner opp hver dag :=) men jeg kan jo tenne et i kveld også for koselig er det ja ,ellers har ikke vi en spesiell skikk denne dag ,ikke tenkt over det før

    3. Så kjempefin tradisjon, og det er så herlig å lese om andres tradisjoner. Kjempefine lys du har samlet 🙂

      Husker da jeg var unge var det alltid juletrefest den 13.dags jul, og det var kjempegøy 🙂

      Ønsker deg en kjempefin onsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    4. Så fin tradisjon du har laget, med å. brenne ned alle julelysa. Og ja, det er foskjellige skikker…snakka med en svensk dame i dag. De hadde helligdag i går. En gang kjøpte jeg meg et lys som var delt i opp i tre lys. Det ble bare den ene gangen, for det var ganske dyrt. Her får jula bo fram mot helga. Har hjemmekontor i kjellerleilighet. Her er det noen nisser som skal få stå litt til. <3

      1. Ja,det ble en fin avslutning i år også.Nå er juletreet pakket ned for denne gang, og det er helt greit det også. Sverige hadde helligdag i går, og flere andre land hadde det også.Her i landet har visst mange nesten glemt våre gamle tradisjoner, men sånn er det. Hellige tre kongerslys er vakkert. Jeg har hatt det noen ganger, for jeg kjenner ei som støper sånne.Det skal brenne til lysene møtes på 6.januar, og den stumpen som er igjen, bringer visst lykke. Hjemmekontor har jeg hatt i mange år, så her er det liksom ikke så mye annerledes med det. Men det er rart å ikke skulle ut på oppdrag. Her sover alle nisser nå. Gleder meg allerede til neste jule jeg. Ha en finfin dag. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg