Reddet ugle

Det er noen år siden nå, men da jeg så spurvugla i helga, så tenkte jeg på denne ugla fra 2009.Utrolig stolt av disse bildene fra den gangen.

Det var en fin vinterdag i februar 09 at jeg hørte et skikkelig dunk i stuevinduet. Der ute lå det en fugl på terrassen. Ikke større enn en trost, men den hadde da noen veldige klør? Jeg ble så trist av å se det, og trodde den var død. Jeg snudde den rundt for å se hva det var for en fugl, og da glippet den med øynene et par ganger. Hva gjør jeg nå, tenkte jeg da.

Jeg løftet den forsiktig opp i hånden og da kjente jeg at hjertet til fuglen dunket. Jeg holdt den i hånden og masserte der hjertet var. Den så på meg og pep, men mer liv var det ikke.

Det var iskaldt ute, så jeg tok den like godt med meg inn. Da kviknet den litt til. Jeg satte den på stuebordet og vi studerte hverandre i over et kvarter. Noen ganger åpnet den øyene, men så var det som den sov igjen. Plutselig flakset den til med vingene og jeg var rask til å få den ut på terrassen igjen. Jeg var jo ikke forberedt på innefuglebesøk. Hadde jeg ikke vært hjemme alene, så hadde jeg hentet det gamle fugleburet på loftet, men det rakk jeg ikke.

Utenfor hoppet den litt rundt i snøen. Øynene ble skarpere i blikket. Etter litt tok den vingene fatt til et tre i nærheten. Som en liten ball satt den der en stund og så på meg, før den seilte inn over skogen igjen. For en opplevelse, og for en fugl. Et spurvuglebesøk…….

10 kommentarer
    1. Så flott, og samtidig spennende opplevelse 😀
      Fint du reddet den, for den kunne fort blitt haukemat.
      Hauken holder på her hos oss innimellom, og forrige dagen tok den nesten en nøtteskrike mens Olav så på. Heldigvis klarte den seg ☺️

      1. Ja, det var litt av en opplevelse. Jeg tror den lett bare hadde frosset i hjel om jeg hadde latt den ligge der og ikke tatt dem med inn. Ja, vi har hauker her også rundt husene.:)

    2. Veldig fin opplevelse og nydelige bilder👏 Jeg skrev et blogginnlegg tidligere i år om en lignende opplevelse😀 Spurveugla krasja med stuevinduet og havna på terrassegulvet. Fikk tatt et par bilder gjennom vinduet. Den satt og så på meg ei stund før den fløy av sted. Tror det gikk bra. Nydelige fugler🥰

      1. Ja, jeg leste ditt, og da lette jeg fram mine bilder. Men plutselig så jeg jo den lille ugla i skogen også. Vakre fugler. Her hører vi en ugle hver kveld. Tror det er en kattugle. Flott og høy lyd i skogens ro.

    3. For en opplevelse, og så godt at det gikk bra med den. Fikk seg nok en ordentlig trøkk da den traff vinduet, og trengte å hvile seg litt før den var klar til å fly videre. Ha en fortsatt fin torsdag, klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg