Rydde og rydde….

Så mye rart man kjøper inn til jul. Polkagrisstenger for eksempel. Men det var ikke mange som ble spist. De fleste knekker inne i plasten de er innhyllet i. Det er jo nesten umulig å få dem ut, men jeg klarte det da til slutt. Så var det rett i hurtigmikseren. Plutselig var det kakekrymmel i stedet!

Husker du denne kaken min fra i fjor? Nei, det gjør du nok ikke, men det er en tynn sukkerbrødbunn med jordbærsyltetøy og pisket krem. Så satt jeg på minivannbakkels som jeg ærlig og redelig hadde kjøpt. Til slutt drysset jeg over kakekrymmel av sukkerstenger og knust marengs, pyntet med noen sugerpastehjerter og sukkerperler. Fargerikt og søtt ble det! Ryddet fikk jeg også, i godteriet etter jul.

Så var det bare å fortsette.Rester av småkaker ble stablet opp i hurtigmikseren. Denne gangen bakte jeg ikke kake av det med en gang. Jeg veide det opp og frøs det ned til siden. Men jeg har gjordt det mange ganger før. Jeg tar med oppskriften til deg. Den oppskriften har jeg laget selv, og den står i mat og opplevelseboka Tradisjoner, mat og merkedager.

Til slutt var det pepperkakene som ble knust i mikseren. Det ble flere glass med godsaker.

I går ble det den desserten. Kokte epler med hakkede mandler, vaniljesaus, karamellsaus, knuste pepperkaker og noen blåbær. Dette ble jo reine matkurset og jeg kunne sikkert delt det opp i flere innlegg, men sånn ble det. Håper du fikk inspriasjon til å rydde litt i restene også?

18 kommentarer
    1. Wow. Så gode tips! Nesten synd jeg ikke har sånne polkastenger, for det strøsselet var smart! Jeg laget ostekake-bunn av krumkakene mine, men jeg har flere igjen, så kanskje jeg må teste den kakebunnen. Takk for tips 🙂

    2. Dette var smart rett og slett….Må prøves kanskje. Enn så lenge spiser jeg litt kaker jeg 🙂 Lekre bilder og fin oppskrift m.m.

      1. Mange spiser opp kakene sine og vi gjør også som oftest det,men i år ble det visst for mye av det gode her.Lurt å bruke det til annet. Takk du og ha en fin kveld. Klemsiklem 🙂

    3. Det var kjempegode og nyttige tips 🙂 Har igjen rester av serinakaker her i gården, men kjenner jeg mannen min rett så forsvinner de i løpet av januar måned 😀

      Kjempefine bilder 🙂

      Ønsker deg en kjempefin torsdags kveld <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. I og meg barn og barnebarn var borte i jula, gikk det ikke stort. Jeg tenkte meg ikke om og bakte som vanlig. Det må jeg jammen tenkte på et annet år det blir på denne måten. Ingen ville ha restene heller, for de trener masse og nå var det tilbake til hverdagen etter mye godt i jula der de var. Fint det da, at de unge er så fornuftige.

    4. Å så smart – det der med godteriet hadde jeg ikke tenkt på! Småkaker hadde vi bare et slag i år…. og de blei jammenimeg spist…… men – nå fikk jeg rydde-inspirasjon, ja! 🙂 tusen takk

      1. Det er mye vi kan kjøre i hurtigmikseren og bruke til annet enn det det var tenkt!Herlig med rydding etter jula synes jeg! Klemiklem til deg 🙂

    5. Slike hadde jeg hengende på juletreet som pynt, sammen med hvite, gjennomsiktige og sølvkuler. Men hos meg havnet de oppe på loftet sammen med den andre julepynten. De smaker visst bæsj, om jeg skal tro barnebarna. 😀

      1. Ja, det er mange som har dem på juletreet. Mine barnebarn synes ikke de smaker sånn? 🙂 Det er jo ekte polkagris, som er laget av blandt annet peppermynte,vann, glukose og sukker. Men kanskje er de vi får kjøpt til juletreet her, tilsatt ekstra mye eddik for å holde form? De jeg hadde var fra Sverige og de gikk i stykker så fort. Men smaken er jo også så forskjellig 🙂 Ryddet har du fått gjort da, og det er jo godt etter jul. Ha en finfin dag!

    6. Her hos meg er alt oppspist, så ingen rester å trylle frem godsaker av 🙂 Men gode tips å ta videre til andre anledninger ♥

      1. Så bra det er spist opp, det er jo det som er meningen. Her ble det bakt alt for mye for første gang i mitt voksne liv!!!! Men når ingen av verken barn eller barnebarn var hjemme i jula eller nyttår, ble det sånn. Jeg må nok vurdere mengden bakst til neste gang. Klem til deg i kvelden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg