Ja, jeg gjør visst det. I hvert fall ser det sånn ut da jeg skal bestille bloggbøker. Hjelp, så mange sider det blir. Jeg må dele det opp i måneder. Så snart er jeg klar med 2015. Jeg elsker å ha det skrevet ut i bokform, selv om bildene blir små og bøkene slett ikke er helt perfekte. Det koster litt og man må passe på å ikke overskride summen for toll også, ellers blir det enda dyrere.
Jeg bestiller en bok på ca. 150-200 sider om gangen, da slipper jeg toll. Ikke kan man bestille mer enn en bok om gangen heller, for legger de to bøker i pakken, ja så er det toll da. Men nå er jeg snart klar med det året. Gøy å bla i siden synes nå jeg da.Bøkene er ca. 14 x 20 cm. Noen av sidene får blanke steder på grunn av hvordan blogginnleggene går. Jeg bruker å ha alt fortløpende etter hverandre, for det synes jeg var best. Der det blir blankt kan man jo lage noen notater om man vil. Jeg er fornøyd som det blir.
Formen er fortsatt ikke bra. Feberen er på plass og jeg får ikke mye gjort om dagen kan man si. Håper neste uke blir bedre, for nå er jeg på etterskudd med det meste her. Men sola skinner etter nattens regn og tåke, det føles vårlig og fint der ute.Forsøker å kose meg som best det går. Desserten er klar og det er helg. God helg til dere.
Julekulene henger fortsatt i vinduet vårt og minner om små planeter. Vi har hatt noen fine solskinnsdager, men i dag har kulda tatt over. Ti minus er det her på morgenen, men jeg orker ikke gå ut. Kroppen føles like tom som den kokosnøtta som har falt ned på bakken. Denne gangen var det visst min tur. Feber gir ikke akkurat energi. Nå som det endelig var vintervær burde jeg jo vært ute og tatt masse bilder, blåst såpebobler og kost meg, men det kan jeg ikke. Men jeg kan jo se det fra den lyse siden. Jula er nesten over, og jeg har vært frisk og hatt det fint. Ikke annet å gjøre enn å ta fram nesespray og varme pledd, gløgg og en god bok. I dag blir det ikke mye aktivitet her skjønner jeg.
Ja da, her er det jul i massevis enda. Koser meg med juletre og pynt. I år ble det nytt kunstig tre og jeg er veldig fornøyd. Pynten på treet er som vanlig. Litt gammelt, litt nytt, ting barnebarna har laget, brodert fra en søster, heklet fra mamma og serviettdekopagekule fra min andre søster. Akkurat sånn jeg vi ha det, med minner fra alt vi har omkring oss. Jeg har nøkleringbamse fra ferie, stjerne fra lillebror, figurer fra Afrika, gamle julekort, sløyfer, kuler vi har kjøpt på tur og nisse fra mitt første juletre.
På julaften var det etter gammel tradisjon, med masse stearinlys og juleevangeliet før vi spiste middag, gaver og kos.
Jeg fikk malte lys av eldste barnebarnet og de er jo så fine. Nå er det litt tilbake til hverdagen her, men fortsatt jul som vanlig. Her feirer vi gjerne trettendag jul før vi rydder vekk. Innen tjuende dag Knut, skal jo jula være vekk uansett. Ute er det rimfrost i dag og det skaper stemning skal jeg si. Om værdamen har rett, så kanskje det kommer et lite dryss av snø også. Da blir det virkelig fint. Jeg har lagt opp dagen så jeg rekker en tur ut i lyset, om det blir snø. Da må det jo tas noen bilder. Ønsker dere alle en fin dag med masse glede i det nye året.
Ja, si det? Hva blir det til i det nye året? Andre dagen er det, og en gryende begynnelse. Året har så vidt åpnet øynene og vist seg fram. Farger må til for å synes. Men litt etter litt tar det form.Sola skinner fra skyfri himmel og det er fortsatt en grønn vinter der ute hos oss. Jeg har jul enda, men det passer liksom ikke lenger! Det er kun i mørket det føles stemningsfullt. Ikke stort å gjøre med. Det er bare å åpne øynene mot nye tider og glede seg over at hver dag blir lengre og lengre.
Snart blomstrer det igjen der ute. Gjett om jeg gleder meg til det. Men først skal vinteren gå sin gang, grønn eller hvit. En dag av gangen blir det visst uansett. Her er det tilbake til hverdagen igjen med jobb og krav, trim og aktiviteter. Litt fint det også egentlig. Nå har året begynt for alvor og hva det bringer vet ingen.
Nå har romjulsfreden senket seg hos oss. Rart å ikke skulle skrive og tegne adventseventyr hver dag, men litt godt også. Jeg vil gjerne få takke for alle de trivelige kommentarene jeg har mottatt i hele desember. Så morsomt det har vært. Gøy å dele med dere alle. Håper julekvelden var stemningsfull og vakker for dere? Her har vi kost oss med god mat og familie, gaver og gotteri. Akkurat sånn jeg liker å feier jul. I dag er det middagsgjester igjen, så noe må forberedes.
Så var vi i gang med advent. Jeg har da fått tent det første lyset, eldste barnebarnet har bakt de første julekakene til meg, vi har laget noen figurer jeg skal pynte med av noe selvtørkende leire og noen blomster er på plass i stuen. Kranser skal på plass i dag og jeg skal bare nyte tiden mot jul. Ikke noe stress her, for det er ikke advent for meg. Det min tur til å hygge meg. Om tre dager starter jeg en adventshistorie for barnslige voksne og for barn her på bloggen. Du kan få følge med om du vil, helt fram til julekvelden. Dette en min juletradisjon. Så gøy å dele med dere! Jeg har skrevet og tegnet meg igjennom det meste nå. Litt flikking er igjen, men det fikser jeg sikkert underveis. I dag er det mandag og jeg har gjennomført et skikkelig res i november med masse kjøring til og fra skole og trening med barnebarna, lufteturer med lånehund, forberedelse til julemarked og gjennomføring av marked denne helga. Fra i dag er adventstiden min. Jeg skal få på plass litt ekstra lys her og der, tenne adventsstaken og kose meg. Jo da, jeg skal jobbe også, men jeg trenger ikke stresse rundt med alt annet.
Posten har jeg fått åpnet, og gjett om jeg er kjempeglad for det jeg har fått der. Jeg fikk så super premie i høstbildekonkurransen hos Frodith. Tusen hjertelig til alle som stemte på meg. Se på det fine nettet da!!! Føler meg takknemlig. Den herlige, kreative Frodith finner du HER! Jeg bestilte kalender fra Lady August i år også, og den var nydelig. Det blir gøy å bla om fra måned til måned i et nytt år. Hun er super på kruseduller og tegninger, ord og hygge. Lady finner du HER!
Det skal så lite til for å bli oppmuntret egentlig. Det er ikke de store pengene eller de store opplevelsene som gjør det tror jeg, men det at vi har omsorg for hverandre, gir av oss selv med et smil, deler ut et godt ord på vår vei og tenner et lys for de som har det vanskelig. Litt ettertanke i adventstiden er fint synes jeg. Ja, dette ble noen ord fra meg på denne mandagen. Håper du følger med her hos meg framover, for nå blir det mer aktivitet igjen.
Noe så festlig. Jeg vant høstkonkurransen hos Frodith med denne tegningen min. Du finner det HER! Kjempestolt. Tusen takk til alle som stemte på meg. Det gjorde meg veldig glad. Nå kan du lese diktet mitt som hører til akvarellen.
Her blomstrer gressløken, og den er så fin som base i en blomsterkrans, sammen med andre hageblomster.
Jeg klipper opp alle blomstene jeg skal bruke i passende lengder, med en stilk på en seks til sju centimeter. Så legger jeg en variasjon av blomster på en ståltråd og surrer de fast med en annen tynn bindtråd. Så jobber jeg meg frem til jeg har fått en lang nok girlander til at det kan bli en krans.
Selvfølgelig kan man binde en krans til å ha på hodet, men jeg lagde en lysmanskjett! Koselig å ta inn litt av alt det fine der ute.
Noen liker sild og silderetter, men det er ikke en av mine favoritter. Søtmonsen spør i den sjuende dagen i utfordringen om hva vi liker best og hvorfor! Jeg er veldig glad i fisk, og stekt sild går fint, men sånn som sursild og nedlagt sild, sildesaleter og ansjos er ikke noe jeg lengter etter. Men jeg spiser det. Hvorfor? For mannen i huset liker det, og han må jo også få bestemme i mellom, selv om deg er jeg som lager maten.
Dere som har fulgt med i denne utfordringen har sikkert for lengst gjennomskuet mine favoritter. Egentlig har jeg altså INGEN store favoritter.
Jeg er ganske altetende, og liker husmannskost og tradisjonsmat best.
Jeg liker å prøve nytt også, så her er det en blomkålsjokoladeis med frukt og bær. Stadig tester jeg nye og gamle oppskrifter, lager en liten vri, tilsetter noe, fjerner noe og sånn fortsetter det.
Ellers vet dere vel at jeg er glad i desserter og kaker. Denne kaken med sommerfugl lagde jeg til min kjære venninnes begravelse i går. Jeg synes sommerfugler er et fint symbol på at vår reise her på jorden er over. Så dette var en liten matreise i mine favoritter, av både varmt og kaldt, søtt og krydret. Flere innlegg i utfordringen finner du hos Søtmonsen HER!