Hun stoppet i døra av forundring. “Er du hjemme? Endelig. Så koselig!” Hun kvitret av fryd og så bare han, og ikke alt det andre.
Hun var ikke hjemme da han kom. Han hadde ikke sagt hvilken dag eller uke han skulle komme, så det var ikke så rart. Han hadde satt i gang med det samme. Spikret vegger, fått satt inn et vindu, slept inn møblene han hadde laget, og pyntet med både krystall og kvister.
Hun ble helt stum av beundring og overraskelse. Han fikk en god klem og hun satt i gang med gardiner, bilde på veggen og en krans i vinduet.
Hun var så lykkelig. Han sa de skulle få seg et juletre også. I år ville det bli jul for de to, virkelig jul!
Kvelden ville bli perfekt tenkte de begge. Han hadde kokt gløgg til og med, og i morgen skulle de lete etter et tre!
Hva i alle dager er det Heidi får meg til? Hun er jo radiokjendis, så her måtte noe gjøres. Du finner innlegget HER! For meg ble det fram med den gamle båndspilleren jeg kjøpte for konformasjonspengene i 1972!!!!!
Det ble litt av en prøvelse, for den virker slett ikke som før. Båndet hang seg opp, den nektet å spole, og det er så mye støy at man nesten ikke hører noe.
Men jeg fikk den i gang til slutt og kunne spille “Du Arne!” på den. Heidis minner er visst mine minner også. Det er en liten singel dette her, og med noen klokker og en gutt på framsiden tror jeg. Min mamma har den enda, så nå skal jeg snart hjem til henne å lete. Nei, Heidi får slett ikke denne platen av meg, for den tilhører vår familie. Ingen hos oss vil kvitte seg med den. Men vi kan kanskje få til en kopi til henne, om jeg er heldig. Det beste hadde jo vært om hun fikk en sånn plate selv. Men nå har jeg forsøkt å sende en liten smakebit på messenger til henne. Håper det er rett plate?
Da Zoeticworld ga oss verdens fineste juleminne kom jeg til å tenke på noe. Du finner det HER!
Barn av i dag forstår neppe gleden over å få frukt i gave. Jeg husker ved juletid et år som jeg var sammen med nabovennene mine. Faren deres hadde vært helt i Oslo på morgenen for å levere noe arbeid han hadde laget. Han hadde samtidig vært på markedet og kjøpt rester av frukt. Vi fikk en hel trekasse med klementiner på bordet, og så sa han. “Et unger!” Vi var ikke vonde å be. Glemmer det aldri, for hjemme fikk vi kanskje EN klementin hver i jula, og her fikk vi spise det vi orket.
Frukt til jul var det beste vi visste. Vi hadde et epletre i hagen, og det var vinterepler. De ble varlig ett og ett pakket i silkepapir og lagt ned i en eske som om det var egg. De skulle få modne til jul. Jeg synes jeg kjenner duften av de eplene bare ved tanken. Grønngule i fargen og så saftige. Ikke alltid like søte, men det var så godt. Noen hadde fått stygge flekker etter lagringen, og de ble skåret opp i biter til fruktsalat. “Himmels lapskaus” kalte mamma det. Som regel hadde hun kjøpt en boks med hermetisk frukt til dette og så ofret hun en appelsin også. Sammen ble dette julekveldsdesserten hos oss. Den kvelden fikk vi lov å ha sukker på frukten, selv om saften som den hermetiske frukten hadde vært i også var god. Så var det pisket krem. Med et dryss på den kremen også av sukker, så funklet desserten like mye som vinternatten der ute.
Men Zoe ga meg andre fine minner også. Jeg vant på hennes innlegg nr 2000!!!! I dag kom det brev i posten fra henne. For en lykke. Et lite stykke Norge. Eventyrlig godt til formiddagskaffen og så alle de fine ordene. Dette skal jeg ta med meg videre. Digre gaver kan være fint det, men sånne gaver som dette er noe jeg kommer til å huske, leeeeeeeeeeeeeeeenge! Heldige meg.
Jeg kaller det julekjeks, men dette er kjeks jeg gjerne baker hele året. Så gode, og så fint å ta med seg i en boks når vi skal ut på tur. De heter opprinnelig Konfektkaker, men jeg har laget min egen vri. Jeg har bruker vanlig sukker i stedet for demerarasukker. Da blir de så sprø, i stedet for ganske myke. Pluss at jeg dropper rosinen, for det liker ikke mine barnebarn.
Jeg lagde dobbel porsjon i dag, for jeg vet, at om det blir igjen noen i januar, så er det helt greit. Men her er den vanlige oppskriften til ca. 35 kjeks.
De settes med teskje på bakepapir. Husk at de flyter ut, så de må ha god avstand. Jeg baker 16 stk av gangen. 200 grader i ca. 10 minutter.
Jeg bakte altså dobbel porsjon, og det ble mange. Men det er jo så godt, så det spørs hvor lenge det varer? Da er første småkake til advent og jul klar.
Jeg leste inne hos BforB, og hun er så flink til å sette ord på ting. Det trigger mine tanker også. Alle har vi vårt å streve med. Jeg har mitt og du har ditt. Mottoet mitt var før ” Never let go of your dreams!” Men i det siste har jeg liksom glemt hva drømmen min var? Det er ikke alltid lett å holde humøret oppe når det skjer så masse omkring oss som ikke er positivt bestandig. Men drømme kan vi da gjøre likevel eller? Jeg skal forsøke å gjøre det nå. Drømme litt om hva jeg vil. Hva vil jeg? Nei, det vet jeg ikke enda…..
Drøm deg bort litt! Jeg har flere av mine egenproduserte advent/julehefter igjen. De passer for tenåringer og voksne! Ikke bare barna trenger litt kos i vinteren.
Hva vil denne dagen bringe? Ikke vet jeg. I dag har jeg ingen plan. Jeg tar det som kommer. Jeg strikket ferdig enda en mus denne uken. Nå er de to venner som kan være sammen.
I går kveld pyntet jeg bjørkehjertene, så nå er de klare til gravene til advent. Fint å bidra på denne måten. De andre fikser blomster ellers i året og jeg fikser advent/jul. Nå har jeg igjen et par kranser, men det skal vel bli klart inne neste helg tenker jeg.
Nei, dette er ikke ferdig, men en test. Jeg fikk lyst til å lage trær av noe papir jeg hadde liggende. Det er rester etter korrekturark til årets julehefte JULESTEMNING. Du finner informasjon om heftet mitt HER.
Men det var papirtrær jeg skulle vise. Jeg lagde kremmer hus av to og tre ark og feste de med papirteip, før jeg brette det inn i bunnen. Noen satte jeg flere kremmerhus over hverandre. Noen ble korte og andre lange.
Husene hadde jeg fra før, og de skal kanskje få litt mer hvitt på takene. Enda er det bare et prøveprosjekt. En liten by kan det kanskje bli, eller en kirke med noen hus ved siden av? Med en lysslynge, mose og litt bomull så kan det pynte opp i et vindu kanskje. Hva synes du om tanken? Jeg må la det vente litt nå, men et eller annet blir det av dette. Snart advent.
Ligner det? Et vedtre? Sier du det? Vedtre? Jeg sier det, og dette skulle bli en kake som skal minner om et vedtre i skogen. Det lignet mer når jeg fikk på sjokoladesmørkremen. Det heter visst Bûche de Noël, som betyr noe sånt som en julekubbe. Den kan pyntes på mange måter og jeg tenkte sopp, løv og en liten hagenisse. Noen deler den på skrå og setter inn det ene stykket som en kvist, men det gjorde ikke jeg denne gangen. Det fikk bli farsdagskake. Noen liker jo sjokolade kake og andre eplekake, så da har jeg begge deler i morgen. Vedtre med pynt får jeg visst fikse en annen gang. Man rekker ikke alt eller, gjør jeg????
November er hvit og grønn for meg. I går forsøkte jeg på hvite papirroser. Jeg fant ideen på Insta. Der var rosene laget av sider i en bok. Litt gulnede ark med bokstaver var nydelig.
Utrolig vakre i hvitt synes jeg. Jeg brukte mellomleggspapir. Da var alle bitene like, og jeg fikk det fint til.
Ni ark av papir ble brettes som på bildene. Så legges tre og tre inni hverandre.
Legg de tre “bunkene” inntil hverandre og snurr på en sånn bindtråd til plastposer eller lignede. Brett ut og start med de første rosebladene. Vreng ut et og ett blad.
Jeg begynte øverst og vrengte alle tre bladene etter hverandre. Så tok jeg motsatt side, og sånn fortsatte jeg til alt var vrengt innover.
Til slutt danderte jeg bladene, så det lignet en rose og rullet hvert blad utover med en strikkepinne. Da ble bladene mye mer levende.
Dette minner meg om min mormor. Hun var en mester i å lage papirroser. Tenk for en jobb hun hadde da hun lagde girlandere til kirken til jul. Meter på meter med grangirlandere bandt hun før de ble pyntet med røde roser i papir. Hvor mange sånne orker jeg å lage? Jeg har brettet to nå. Men jeg skal forsøke å lage noen små og noen store etter hvert. Kanskje jeg klarer å få en bukett med hvite roser til julekveld.
Mange Advent/julehefter JULESTEMNING igjen. Si fra. Du finner informasjon HER!
Plutselig tvang det seg fram en kanin eller? Det er da ikke påske nå? Men den typen her var hardnakket overbevist om at noen ønsket å se en julekanin! Strikkepinnen gikk sin egen vei, og brått var det et øre på plass, et laaaagt øre? Ikke vet jeg, jeg får bare fortsette….