Novemberlys

Fortsatt er det løv på noen av trærne her. Bøk og eik beholder jo sine løv mye lenger enn de andre trærne, og for noen fine farger. Jeg blir i godt humør av sånt i november.

I dag har det vært grått her. Skogen var stille og fuktig. Jeg så mange dompap, men de fløy før jeg fikk bilder av dem. Det føles som om om det ikke bli riktig lyst på sånne dager på denne tiden av året. Men gule løv svinger fint i lufta og  lyser opp.

Lyset i november varierer veldig. Er det gråvær, så virker det mørkt, men om sola kommer som i går, så blir det strålende.

Her var jeg!

Sånn, litt roligere og da kan jeg blogge litt. Ute er det fortsatt farger i novemberlyset. I dag  har jeg sendt ut hefter til alle de som har bestilt. Håper virkelig alt kommer vel fram. Jeg har i hvert fall gjort mitt nå, og så får posten gjøre resten. Takk for handelen og håper det faller i smak. Ellers har det vært besøk her og da rekker jeg ikke blogg.

Men det har vært koselige dager  med turer i byen og i skogen, prat, god mat og kaker.

Min tur!!!!

Endelig var det min tur til å se disse vakre fuglene. Hvert år kommer de hit og tømmer bærbusker og hekker for frukt. De liker særlig godt en hekk i nabolaget, men de er fryktelig raske til å fly av sted når jeg forsøker meg. I dag fikk jeg jammen besøk av to stykker i vår hage. Men bildene ble gjennom vinduet, for om jeg hadde gått ut, hadde de raskt forsvunnet.

I de høye trærne hos naboen satt det over tretti stykker. For en fin sang de har. Det minner om bittesmå bjeller som klinger. Jeg liker den lyden. Det minner meg om barndommen hjemme, da sidensvansen kom og satte seg i en stor ask ved vedskjulet vårt. De fikk oss til å tenke på ju, og det tenkte jeg på i dag også. Bjeller, dombjeller, lunhet, forventning og juledrømmer…..

Tilbake?

Fram og tilbake er like langt heter det. Men fram og tilbake med høsten, føles ikke sånn? Det går ikke an å skru tiden tilbake. Høsten rakk jo ikke å takke for seg, før vinteren tok grep. Men så vek vinteren unna igjen. Så rart!

Velg en vei? Ja, det kan jeg, men man aner ikke hva som ligger foran om man ikke har gått der før. Høsten har liksom forsvunnet i uka som var, men nå er den tilbake. Det er jo helt rart. Fram og tilbake, snø eller regn, høst eller vinter, inne eller ute? Ja, det er vel ikke annet å gjøre enn å ta et skritt av gangen i november og plutselig, er det desember……

 

Eventyrlig

Været i dag har vært eventyrlig. Sol og snø, kan det bli bedre? Ikke var det vind, og ikke var det så kaldt heller, med rundt null grader. Fargespillet var som en vårdag, og det minnet meg om en tegnefilm vi ser til jul om en snømann som blir levende.

Med alt løvet som fortsatt sitter på trærne, var det et fargespill til å smile av.

Helt eventyrlig…

 

Overraskelse

I dag fikk jeg melding fra posten at jeg hadde fått en pakke! Jeg ante hva det var, og kjørte for å hente den. Men det var noe helt annet enn hva jeg antok. Det var en gevinst for bildet mitt i

Utifrilufts fotokonkurranse!!!

Så spennende. Det hadde jeg helt glemt, at jeg var lovet premie! Jeg åpnet forsiktig og der lå det en eske og en konvolutt.

Inni esken lå dette kruset med mitt månebilde og inskripsjon. Så heldig jeg er. Tusen hjertelig UTIFRILUFT. Tror det må bli kakao i denne i kveld.

I går, og i dag….

Det varierer stort her nå. I går var det vakkert høstvær, men kaldt. Jeg gikk en tur, og måtte ha på både pannebånd og vanter. Men det var fint det også. Da jeg kom hjem, tente jeg lys på bordet og kokte kaffe.

Så tittet jeg ut, og der snødde det. Ikke bare litt, men mye.

Det har snødd i hele natt, men ingen mengder akkurat. Her er det jo mildt med rundt null, så hovedveiene er bare, men det er nok glatt på sine steder. Trærne har fått hvite stammer av snøen, men løvet har ikke falt av enda. Ja, så kom det litt vinter. Det blir spennende om det varer?

Aftentur…

Høsten har så vakre farger, og når himmelen bestemmer seg for å være samstemt med de gylne fargene i naturen blir det flott!Så stille det var i kveld, svanene seilte omkring på vannflata og sola farget himmelen som den ville. Det ble som et maleri.

Men så kaldt det ble da sola forsvant. Seks grader, men det føltes kaldere. Det var virkelig godt å komme inn igjen i varmen.

Hva finner jeg på i dag?

Ikke alle dager rekker jeg å være så kreativ jeg heller. I dag var det andre ting som måtte ordnes. Men sola skinner og dagen er god den. Jeg har fått unna det meste, og snart er det min tid i ettermiddag. Jeg skal se etter rådyrene. De er mye ute på jordene i kvelden nå i høsten. Flott å se dem.

Her er det mange, men ikke så mange som i fjor. Men livlig er det!

Helse i oktober

Nok en gang er det tirsdag. Dagene går. Jeg jobber videre med helsa. Helsa er ikke bare kroppen, men også tankesett og det å kunne glede seg over de små ting. Det er viktig for meg i hvert fall, å kjenne at jeg lever. I dag har jeg kjøpt meg lyng. Det gleder meg å se blomster når jeg kommer hjem og skal inn av vår egen dør. Noe blir det på terrassen også, for det ser jeg fra stua.

Det er skikkelig høst her nå. Noen netter har rimfrost og andre ikke. Jeg plukker inn naturmaterialer som skal brukes siden. Da får jeg noen stille stunder i skogen inni mellom og det gir meg en egen ro. Trim blir det også av å gå etter kvister, klatre litt etter nedfalne, mosegrodde greiner og lete etter kongler av alle slag.

Tankene kan vandre da, og kroppen finner hvile under de gule høstløvtrærne. Helsebot for sjelen……